Alla inlägg under mars 2008

Av Emelie - 31 mars 2008 17:56

Det ter sig snurrigt vid första anblicken. Men spettsa dina öron och tänk. Det finns så mycket viktigt där ute. Föreläsningen är det jag skriver om.


Svenskt samhälle i sociologisk belysning med anknytning till folkhälsa.

Styrning och organisering inom hälso- och sjukvård.

Sjukdom och sjukskrivning.

Genus.

Kultur, religion och andlighet i coping.


För mig så återfinns intressseområden inom ovanstående ämnen. Jag brinner för diskussioner, meningsutbytande som handlar om generella benägenheter, som frångår undantagen för att finna kärnan.


Det hade funnits en anledning att placera sociologikursen innan PM-kursen för att låta studenter få insyn och ett uppvaknande på diverse problemområde med följande lösningar. Varför det till exempel är viktigt att arbeta mot folkhälsa snarare än mot individens hälsa för att uppnå förändringar. Kan upplevas som självklart. Men fundera på saken ett slag.


Vad tror ni där ute...för att uppnå strukturella förändringar, krävs det riktning uppåt mot macronivå, eller kan man åstadkomma förändringar genom att rikta sig mot micronivåer, genom att nå den lilla människan och förändra genom attitydskiften.


Två till frågor; Hur mäter man effektivitet inom sjukvården utifrån ett marknadseffektivt tankesätt?


Hur sätter man pris på hälsa?


Vilka skruvar och hur hårt klarar samhället av att det dras åt innan vi faller som dominobrickor, en efter en. Och vi faller på varandra.


Vad vi behöver är alltså inte standardiserade lösningar, utan lösningar som baseras på orsaker och bakrunder till våra problemområden. Först då kan forskning ge oss matnyttiga och andvändbara besked.


Följ med mig in i denna kurs.


Välkommen.




Av Emelie - 30 mars 2008 16:59

Det är tuggummi i kolan så att säga. Med bakissoft dag rör sig tankarna med långsamt djup. Jag undar över tiden som går. Som förflutit och som komma skall. Inte för att påstå att jag inte är nöjd och glad över den tid och konstellation jag lever i, för det är jag. Men vart tar tiden vägen? Vill ibland pausa och finnas i nuet. För om man tänker på då och nu, kommer frågor som- vad hände? Vart tog allt vägen? Och, varför undrar jag egentligen?


Förundras över tiden. Förundras över att det känns bra om än lite drygt när den går och över att den saknas i efterhand. Hur kan det så vara? Hur vill jag stanna kvar och snabba på, under en och samma sekund. Vara där borta i framtiden med dig och familj och på samma gång återfinnas i stunden för att njuta av ungdomens fantasivärld. Är det en ogreppbar tanke tycker ni. Söker jag en tveeggad värld som inte går att finna.


Gårkvällen var fin, lite i blötaste laget dock. Somnade in tungt på huvudkudden vid tre-tiden. Huvudet somnade först, kroppen kom efter. Det är som att man stänger ner tidigare. Det som fungerar är menande blickar och en högre förståelse för varandra än vad ord klarar av. Har ni märkt det någongång. Formuleringarna börjar med öppet sinne och intelligenta reflektioner, och slutar med blickar och telepatiska önsketänkande, bortom alla ord. För visst löser vi världskrisen med lite vin. Och visst startar vi världskriser med lite vin. Om allt bara kunde ske med motta.


Jag mår bra idag, med tungt huvud och gott humör delas söndagen med min vän S. Sittande mot en vägg på solstolar, vindstilla och stilla under vilodagens strålglans. Vi äter gott och njuter över glömd tentaångest och över frihetern denna enda dag. För åter i morgon börjar nästa kurs som innehållsmässigt känns högaktuellt och därmed intressant men med ett upplägg som förvirrar. Men så har det upplevts under samtliga kursstarttillfällen så det finns hopp om klarhet later on...


Nu kommer S ut ur duschen och kanske man ska ta och fräscha till sig en aningens. Låta gårddagens blöta få rinna av mig. Det var ju ändå någon som på G, under oförsikt och berusning spillde öl över en mindre del av min rygg. Men med godan ro dansades de vidare, lite skit rensar ryggen från belstadnde tyngd. Men lite öl tar hand om det mesta.


Nu tränas det på SATS, du kämpar på D. Älskar dig. Kommer hem om några dagar.


Välkomna hit vänner så som bekanta och obekanta.



 



Av Emelie - 29 mars 2008 18:14

Tentan avklarad och inlämnad för si så där sju timmar sedan. Nu är det lördagkväll och jag har kommit ur duschen. 


Middagen står på spisen och kursarna struttar mellan diskbänken och spegeln. Dom är för härliga.


Hörs av vid senare tillfälle för att lösa världskrisen och ägna tid åt världshungern.


Nu är det lördag och därmed lördag.


Välkomna in till mig.  

Av Emelie - 27 mars 2008 18:35

Högtravande vet jag kanske inte. Satt ner i sadeln och cyklade med känsla, som alltid. Något pretantiöst ham hända, men högtravande nja.


En rättelse av eget språkbruk.


Välkommen in

Av Emelie - 27 mars 2008 18:07

Dagen har varit bra. Ensamhet är underskattat helande. Med öppet fönster och bar överkropp har solens strålar värmt upp min frusna kropp. En cykeltur, som slutade på ICA och en coca cola och en nya tandborste. Skönt där på cykelns rygg, högtravande trampning med blottat ansikte under solen.


Jo, jag mår bättre. Har efter några timmar njutning, hängivit mig åt studier. Nu har dessa lagts undan, och jag somnade en timma. Att det är så skönt att sova på dagen. Under tystnad. Under lugn. Det är en sådan njutning och total avkpoppling. Och man vaknar mosig men oftast med energi. Kan hända man blir mer seg än innan sömnen, man vidhåller att kroppens hämtar energi genom sömnen, dag-sömnen.


Vad får man mer helande krafter av tro, än värmande solstrålar och högtravande cykelturer, och ensamhet. Solnedgångar som påvisar Guds närvaro kanske. Musik som vaggar kroppen i alldeles rätt riktning. Och tulpaner, ja blommor är helande och påvisar den vackra skapelsens tanke.


Nu njuter jag av ensamhet och av en rosa himmel och undviker att tänka på avgaser och andra gaser. Och visst är livet skönt.


Välkommen in.    

Av Emelie - 27 mars 2008 08:58

Skulle bli så mysigt. Ute i bönan med goa kursare. Men så blev jag så risig i kaggen, as thay say. Jag ställde in och får husa hemma. Tänker på er och avundas er trevnad. Med de kommer fler tillfällen under året.


Klart jag snyftar en aning. Men man får ta å gilla läget och se hur andra även trillar dit ibland. Gläds åt det fina vädret för er där i solgläntan. Grilla å mys för mig också.


Sätter mig vid symaskinen en stund å mediterar. Ljudet från gasen vaggar mig in i ett lugn. Ska unna mig en pyssel-stund. Filosofera över situationen. Tankens kraft och Nillas operation. Önskar dig välmående. Är värda det, eller hur.


Välkommen in.  


Av Emelie - 25 mars 2008 16:44

Jag låter orden i förra inlägget tala för sig och min påsk. Vidare vill jag sammanfatta en recension på en teaterföreställning som jag vill göra er uppmärksamma på.


Svidande och riktigt rolig står det som överskrivft i Pia Huss recension av Teater Lacrimosas nya uppsättning "Dagordning- en otrendig föreställning om statusstress". Hon skriver att det är två timmar av smart, innehållsrik, svidande inronisk och framför allt riktigt rolig teater. "En fräck pjäs där Liv Elf Karlén korsar lystna lägenhetsklippsblickar med de nedslagna ögonen hos den som känner sig fullkomligt körd: ensam, och bostadsrättslös. "Utan sex och inte ett jävla dugg lycklig helt enkelt."  Pia Huss skriver om Lisen som helst vill vegetera under täcket i sin odäddade säng. Hur hon vill stänga ute insikten om att det bara är de infernaliska försäljarrösterna från Telia, Fortum och Nordea som gör sig besvär med att ringa. Funderingar kring fria val fortsätter artikeln. Emma Stormdal spelar huvudpersonen Lisen explicit tvehågsen, ändå har hon ett visst kaxigt självförtroende genom sitt clownjag- Clownen Sam spelad av Liv Elf Karlén, som, skriver Pia genom sin röda näsa och nasala stämma aldrig beter sig lagom eller låter sig förkvävas.


Alltihop handlar om olika människor med olika livsinställning och politisk grundsyn, skriver Pia.


Jag vill med säkerhet påstå att du oavsett könsligt, (vilket underbart ord) bihang eller ej ska gå å se den och att du kommer att uppskatta och få upp ögonen för Teater Lacrimosa, om du inte redan har det det vill säga.


Pia Huss avslutar med att berätta hur upplyftande det är att få vara med om ett av de sällsynta tillfällen då kvinnor tagit makt över berättelse, tolkning och gestltande. Hon skriver- Det gör skillnad.


Så som jag skriver oavsett könsligt bihang kommer Teater Lacrimosa vara till hjälp och nöje.


Välkommen in, hit och till Scen Gavelius på Södermalm i Stockholm.     

Av Emelie - 24 mars 2008 21:56

I Gävle. Varit iväg hos svärföräldrar över Påsk. Kommer att vid senare tillfälle summera långhelgen.


Det blir då en blandning mellan Alma Löv, god mat och lugn, men också poliskontroller, stress och magont.


Till Nilla vill jag önska allt gott och hoppas på bättre tider. Vi är starka i vår smärta. Beställer Färgestad-Linköping á 89 kronor på onsdag. Tänker på dig. Kram


Ochtill alla andra. Välkommen in.

Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards