Alla inlägg under december 2010

Av Emelie - 22 december 2010 15:06

Nu kan man fundera över om det är igång kan hända. Har börjat öppna mig. Men är i tidig latensfas. Hem för välbehövlig sömn på lite tabl. Låta livmodern slappna av på tabl bricanyl. Och jag har haft en riktigt bra natt. Hur det fortlöper nu är helt upp till vår fina klimp. Drar det ut på tiden eller kommer vi se vår skatt i våra armar inom kort? Nu vilar vi. Och äter Biskvier.


Tackar fina vänner för måndagskvällen. Blommor och god mat. NI är fina ni.



Av Emelie - 18 december 2010 08:39

Det har varit en dålig natt. Plågsamt sömnlös. Men musikhjälpen hjälper mer än utsatta barn, vilket otvivelaktikgt är den främsta och viktigaste insatsen, men också jag blir hjälpt. Nour tar mig igenom min natt, tacksamt.

Jag har nu 13 dagar kvar till ett beräknat datum för nedkomst av klimpen och jag har 23 kg plus på kroppen. Det gör att jag kommit på lite ny data, som att min kropp samlat data under tiden för viktuppgång. Senaste upptäckten är det som rör pungsvett. Jag har ingen pung som väl var, vore konstigt annars, men har väl någongång känt lukten av det. Fråga inte blir uppmaningen. Men, jag har nu blivit varse att pungsvett inte är något unikt för just pungen, utan tätheten som sker i mina ljumskar...magen liksom täpper till, gör att efter en längre tids liggandes (på sidan) eller sittandes (ej ståendes) så luktar det precis så som jag menar att pungsvett luktar. Så den lukten som jag hittills tillskrivit pungen har nu min kropp lyckats uppbåda. När klimpen väl är ute blir det långa promenader med vagn i snömodd. Det är min plan.
Min man är stressad, jobbet suger orken ur honom, snittar 12 timmar om dagen 5-6 dagar i veckan för att folk ska misslyckas med sin vita jul. Vintern innehåller som bekant även en mängd virus som gör att arbetsplatser ekar öde och den redan ökade jultyngden blir än värre. Har tänkt på hur tacksam vinterkräksjukan är att använda sig av när du egentligen kanske bara är trött eller har vinterkröksjukan. Ingen arbetsgivare kan ifrågasätta den, ingen vill ha dig in i arbete på minst tre dagar, den uppkommer utan större förvarning och är således inget du kan förutspå. Du kan alltså med god min ringa 15 min innan du börjar och mena att du blivit sjuk, när du egentligen bara glömt att du skulle jobba. Ingen arbetsgivare kan heller kräva dig på förstadagen-läkar-intyg då ingen läkare vill ha dig för bedömning. Så tacksam för arbetstagaren, otacksam för arbetsgivaren...eller vad säger du älskling. Min älskling är butikschef och ser den som en otacksam sjuka ur bemanningssynpunkt. Bara att jobba vidare älskling och förse Svenska folket med julöl och glögg. Det kommer en lugnare dag framöver. Och minns den dag du kom hem och menade hur mycket du tyckte om ditt jobb och trivdes. Men när det hopar sig, blir för stressigt och ingen lunch hinns med, bemanningen är alldeles för låg för arbetsbelastningen, ja då är nästan inget jobb trivsamt. Välkommen till sjuksköterskeyrket.Vi ska nog ta oss igenom det här. Och klimpen väntar nog till nyår så jobba lugnt och försök att må så bra som möjligt. Så gör jag desamma, om än från soffan. Boar hemma, städar och lagar mat. Trodde jag väl aldrig. Men klimpen får mig att göra konstiga saker.
Granen vi har är den finaste, och julstämningen tar sig. Nu ska den hitta in i min mans hjärta. Klimpen får oss att se saker med nya ögon älskling. Vilken kraft. 
Nu börjar Bumbubjörnarna på tvåan och jag ska slumra till deras stuttsande.
Av Emelie - 14 december 2010 20:25

Det är saker jag tänker på under dagen, saker som jag ser som intressant nog att vilja skriva om. Men så tar gravidkoman över och allt i hjärnan är som bortblåst - jag känner mig som blåst helt klart när jag lever i min gravidbubbla. 


Det har sprängts två bomber i stockholm och Sveriges första självmordsbombare är räknad. Det är en svår balansgång som Sverige åker på tänker jag, och jag blir rädd inför framtiden. Oacceptabelt för Sverige säger babyface, men är det någonsin acceptabelt någonstans frågar jag. Men jag förstår vad som sägs.. bevara ett öppet samhälle öppet. 


En ny känsla kom över mig. Den att rädda min familj. Jag känner mig beskyddande för mitt och vårt, barn och familj. Jag känner mina känslor som egoistiska och är inte van med lejonmammaupplevelsen. Jag tyckte helhjärtat att F kunde ta och jobba hemifrån, min mamma att julhandla på sin höjd skanstull-medisområdet. För att inte tala om klimpen...vi bosätter oss i en liten stuga i djupaste skogarna i norrland..men aktar oss för vattnet som kan vara kontaminerat   , ja, vad göra? Skämt åsido så känner jag mig beskyddande i mitt rådande tillstånd och jag låter så kännas. Tänker att det så får vara. Har ju en sund man som stoppar mig innan jag bygger ett bombsäkrat utrymme på altan. Så det ordnar sig nog - för oss och för Sverige.


Nu sitter jag här med TENSen och andas igenom alla förvärkar. Kroppen värker och trött är jag. Och nu blev jag hungrig.


Så precis så blåst är jag att jag inte kunde uppbåda en intressant, intelligent mening utan enkom fortsätter att skriva om det som finns i min bubbla. Hur tråkig är inte jag.


Ta väl hand om er vänner och medmänniskor.

Av Emelie - 2 december 2010 15:44

På måndag ska jag på gravidmassage, ligga på en bänk med ett stort hål i för magen att hänga ner igenom. Hur kul kommer inte det se ut. Jag läser: "Gravidmassage stärker ditt immunförsvar och gör dig stark och frisk under hela graviditeten. Gravidmassage har även en lugnande effekt på både dig och barnet och är speciellt framtagen för gravida. Vår massör arbetar med djupa långa knådningar för att på så sätt motarbeta vanlig muskelvärk i rygg, axlar, nacke, armar och ben". "Touch Research Institute, University of Miami School of Medicine, i USA har visat att gravida som får regelbunden massage har lägre halter av stresshormon och färre komplikationer i samband med förlossningen. Dessutom minskar riskerna för tidigt födda barn". Jag gillart och undrar varför jag inte gått tidigare. Tänker att jag ska kosta på mig det några gånger innan duedate. Hemma pysslas det om och boas men någon massage får jag leta med ficklampa efter. Så bänken med hål i får det bli en gång i veckan. Har en gång kvar på vattengymnastiken och jag gör vad jag kan för att slappna av och förbereda min trasiga kropp för att springa sju mil utan paus. 


I natt hade jag regelbundna förvärkar som när jag klev ner i ett varmt bad klockan två på natten tillslut klingade av. Men ett tag trodde jag det var på gång. Förvärkarna fortsätte men med glesare mellanrum och jag fick ändå sova lite. Så från två helt, totalt sömnlösa nätter har jag välsignats med lite sömn ändå. Och jag känner mig nöjd.


Jag känner mig tråkig, befinner mig i en bubbla och säkert inte mindre än 80 % av mina tankar uppfylls av förlossning, klimpen och föräldrarskap. Ska det vara så? Och nästa fråga blir, står ni ut? Hur står ni ut?


Sedan var det julklappar. Har bestämt mig för vad som ska inhandlas, frågan är bara hur det ska inhandlas. Jag försöker få något vettigt ur min sambo, vad önskar dina föräldrar sig? Syskon? Men jag har förstått att det mest är jag som känner mig stressad i min stillavarande tillvaro här hemma. Vill ordna, boa, göra rätt och göra klart. Men så gör du med...investerar och följer dina aktier. Samlar på investeringsportföljer för att familjen ska må bra. Vi boar och ordnar för oss och jag känner mig lugn. Om jag bara får lite massage...  


Idag ska du ut för att käka middag med två vänner, ta ett par glas och ha det gott. Jag kollar film och känner mig avslagen där jag ligger. Blundar för stöket i hörnen och tänker att det kommer en dag imorgon också som ska fyllas. Till helgen kommer J och nästa vecka är det massage, mödravård och fika inbokat.


I helgen ska vi göra pärlplattor inspirerat av gudbarna J och H. Jag har tänkt att vår gran i år enkom ska prydas av diverse fina pärlplattor. Så i helgen ska det pysslas. Kanske även bakas en och annan pepparkaka eller kanske lussekatt.


Så till dig F. Hittar du en taggad liten kavel är du så välkommen att köpa en sådan till hemmet. Och till mig   

Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards