Alla inlägg under juni 2013

Av Emelie - 17 juni 2013 10:09

För tre år sedan skrev jag hur jag känner det idag. Ingenting har förändrats även fast allt har förändrats. Gråter samma orostårar, ler samma kärlek om inte än mer, kräks på samma sätt och hoppas som aldrig förr. Men Alfons är här vilket förändrar en del och stunder av välmående lämnas åt honom och att andas snarare än åt orosmoln och ängslan.  Det är då jag samlar energi åt resten av tiden.


Vi vill inget hellre än att tre ska bli fyra och jag klappar lilla gullklimpen ömsint och ber om ett starkt envist liv, precis som din bror. Som vi sa till Alfons säger vi till dig; picka och slå, banka på – för allt du är värd. Och det är mycket.


Alfons började på ny förskola runt årsskiftet och han trivdes utan tvivel samma sekund som han satte sin fot där och har så gjort sedan dess. All vånda och ledsamhet inför Alfons klara missnöje på förra förskolan är ett minne blott och vi är så tacksamma för hur bytet förlöpte. Kan hända Alfons förstod och hade ”lärt” sig konceptet förskola, kan hända vi hade ”lärt” oss eller så är det en fråga om skillnader förskolor emellan. För visst finns det skillnader och idag trivs han och det är det enda som betyder något.


Klockan är tre på natten och Alfons vaknar för en välling. Ger den redan färdigskakade vällingen till honom samtidigt som jag byter blöjan. Efter det måste jag kissa. När jag vaknar mitt i natten slutar det alltid med en längre tids vakenhet. Jag kräks i en timma och på det försöker jag få i mig lite kräm och mjölk. Därnäst är jag kallsvettig, tar en piggelin och går och lägger mig. När jag sedan vaknar två timmar senare börjar allt om. Runt klockan tio är jag i skaplig form och jag tar en mindre morgonpromenad med mammas hund Rosie. Under dagen är jag ute en gång till. Resten av dagen ser jag till att få i mig mat. Mitt uppdrag under dagen är att må så bra som möjligt. Vissa saker är påverkbara andra mindre påverkbara. Jag har helt enkelt bättre dagar, sämre dagar och vidriga dagar. De sistnämnda dagarna hämtar jag inte Alfons på förskolan, dessa dagar äter jag glass och Ginger Ale hela dagen. Dessa dagar är något färre idag och jag hoppas det så får förbli.


Alfons börjar lära sig gången på dagarna. Förvånas inte över att mamma ibland inte sitter med vid middagsbordet. Han förvånas inte över den vita avlånga påsen bredvid soffan eller när mamma står med huvudet i toaletten. Han säger ofta att han också mår illa och utan förvarning går han till toan, lyfter på locket och låtsas kräkas. Han är ofta mycket hjälpsam och lika ofta, när det som minst passar väldigt trotsig och envis. Jag vet inte hur mycket han funderar men jag berättar ofta för honom att det inte är farligt då mamma mår illa. En gång försökte det vuxna i mig förklara för honom hur han hade legat i min mage varpå Alfons förklarade på sitt sätt att jag hade legat i hans lår. Då bestämde jag mig för att sluta förklara saker och mest tro på att han anpassar sig till situationen och att allt kommer gå bra.


Det sistnämnda är inte alltid lätt. Jag tvivlar ofta och mycket och ängslas över framtiden. Jag är fullt medveten över mitt tillkortakommande och det osunda i mitt sätt att tänka och sakna tillit. Jag är medveten och försöker utmana och tänka om. Men jag tänker mycket. Ofta för mycket. Vill kunna kontrollera det mesta som sker och har ibland svårt att acceptera läget och saknar ofta tron på hur det mesta löser sig - till det bästa.


Jag har ont. Det sliter, drar, moler och hugger. Smärtor svåra att ignorera. Konsekvenser av gamla sammanväxningar sägs det. Och foglossningen, väl känd för mig sedan tidigare har nu gjort entré. Och som grädden på moset får jag en del sammandragningar jag besväras av.


Visst låter allt Väldigt positivt? Men jag mår bättre än jag gjort och jag ser en positiv utveckling. Snart kanske jag kan ta del av livet därute och slippa soffa och toa. Ny mediciner får mig behålla betydligt mer mat och möten med sjukgymnast ger mig mindre besvär från foglossning. Jag gör vad jag kan och håller tummarna för ett fantastiskt slut på den förhållandevis korta tiden.

         






Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards