Alla inlägg under juni 2015

Av Emelie - 29 juni 2015 22:51

Idag har vi varit åter på sjukhuset. Rasmus behöver idagsläget inte vara inneliggande vilket vi är så tacksamma för. Vi har tagit del av provsvar både från dagens prover samt från prover tagna i fredags. Rasmus har förhöjda infektionsparametrar, han har höga blodplättar och ännu trots blodtransfusion något låga röda blodkroppar som också är lite omformade. Det läkaren förklarade idag är att dem tror att Rasmus drabbats av något som heter TEC. Som är övergående och självutläkande. Är det så så är det det bästa av scenarierna. Då har vi vunnit på lotto och Rasmus förutspås bli återställd. Vad vi inte vet är vart i ett sjukdomsförlopp Rasmus befinner sig. Det gör att vi hela tiden följer hans värden, även dem som hela tiden sett bra ut just för att inte missa en plötslig försämring. Läkarna letar brett och vi känner oss trygga. Dem har nämnt olika sjukdomstillstånd som kan orsaka den här blodbilden och vi håller fortfarande andan tills dess att vi är ute på andra sidan.  Vi vet alltså inte helt vad som drabbat Rasmus men vi ser med tillförsikt på framtiden.


När jag tidigare tittat på Dr House så har det varit intressant sett från läkarnas sida. Det dektetiva arbetet som förs eggar den nyfikna hjärnan. Jag har tidigare inte identifierat mig med patienten eller patientens familj. Idag är vi familjen som är i händerna på Dr House som på sachsska har lite mer social kompetens än serieläkaren.  


Så, hur mår Rasmus då är frågan vi får från våra underbara vänner och bekanta. Rasmus mår okej. Han leker på bra men blir plötligt väldigt trött och kan sitta över en timma helt still i mammas knä. Han har inte mycket energi och vi ser att han fortfarande inte är återställd. Men han har färg. Han har en underbar ljusrosa pussmun som älskar att pussas och hans små händer söker din för en välförtjänt high-five. 


Idag besökte vi himmelen på sjukhuset. Lekterapin. Vilket ställe. Fullt av fantasi, lugn, stimulans, färg, form, avslappning, lek och röjig aktivitet. Det fanns något för alla åldrar och här fick killarna en rolig stund fritt från oro och rädsla. Vi fick med oss hem autentiskt material att leka och tog bilder på pappa i lförd en något liten läkarrock och stetoskåp. 


Nu är vi åter  hemma för lite skön vardag. På torsdag upprepas provtagningen och nya prover läggs till dem gamla.

Jag funderar mycket på hur Alfons tar detta. Han har inte alltid lätt att sätta ord på känslor och har innan detta starkt ogillat att vistas i sjukhusmiljö. På akuten kom Alfons till mig nära och sa att han var orolig för sin Massus. Efter det tyckte han att sjuk det kunde man vara hemma. Och sedan ville han ha hamburgare. Alfons kämpar lite med sig själv ibland och vi med honom. Vi gläds åt hans upptåg men försöker hjälpa honom undan toppar och dalar i sitt humör. Samma dag som vi åkte in med Rasmus var vi på morgonen hos Malin vår arbetsterapeut som hjälper Alfons med tyngdtäcke, timers och andra smarta hjälpmedel i vardagen. Vi ser hur han påverkats av Rasmus sjukdom. Han har haft en högre nervositetsnivå i kroppen än vanligt och stuttsar lite mer än vanligt. Nyss kom han ut från sitt rum och berättade att han inte ville ha sina tår längre. Att det var jobbigt att dem hela tiden rörde på sig när han skulle sova och ligga still. Han undrade om vi inte kunde skära bort dem eller iallafall klippa bort dem. När jag förklarade hur viktiga tårna är och hur fina och bra dem är för honom kunde han tänka sig att bara knyta ihop dem. Efter lite mer samtal kom vi fram till att jag skulle killa honom på ryggen för att han ska kunna tänka på något annat. Nu sover han lugnt. Innan han somnade pratade vi lite om dagen, han lyssnade utan att avbryta men hade inte så mycket själv att säga. Det var kul att göra skattkistan sa han innan han vände sig om för att sova.


Det är inte lätt att se båda barn där dem befinner sig och fånga upp deras outsagda tankar och känslor samtidigt som en hanterar sina egna. Men med lite avbrott och vardag tror jag vi mår bäst. Vi är hemma i vårt fina hem. Omges av varandra och av vänner. Vi är allt bra lyckliga. 

Sov gott. 

    

Av Emelie - 28 juni 2015 22:24

Rasmus hade varit sjuk ett tag. Började med en vanlig förkylning, en ögoninflammation, ett magvirus och hög feber som höll i sig lite över en vecka. Men han blev inte helt bra. Rasmus har förvisso alltid varit en gosig liten kille som gärna sitter i knät och famnen. Men nu hade han inte mycket energi, alls. Han gnällde mycket och ville allra helst bli buren. Han hade fortfarande lite tempökning och började se blek ut. Först lite vanligt blek som en kan se ut efter en längre tids infektion. Lite blå under ögonen och lite blek, men när läpparna såg grå/vita ut så knöt det sig i min mage. Fredrik, sa jag. -Han ser sjuk ut, liksom på riktigt sjuk. Men när han ändå åt bra, kissade och bajsade och emellanåt lekte på bra så drog vi på det där besöket på vårdcentralen.
 
Vi bokade trots allt det där besöket som skulle berätta för mig det jag någonstans redan sett. Att Rasmus var sjuk. Inne på labb för ett kapilärt hb. 61 säger sjuksköterskan och jag undrar tyst för mig själv om referensvärdet är desamma som för vuxna. Sjuksköterskan går in till läkaren och kommer tillbaka. Hon berättar för mig att referensvärdet är desamma som för vuxna och plötsligt rycker någon undan mattan jag står på. Det blir nattsvart och jag börjar svära halvtyst hör mig själv. Fan, helvet, jävla skit säger jag. Och jag pussar Rasmus hårt på huvudet och jag drar in hans doft.
 
 
Vi får åka upp till Sachsska barnsjukhus och där blir det provtagning och samtal med läkare. Hon tittar på oss under lugg och säger att hon är orolig för Rasmus. Att det kan vara något i blodet. Hon säger inte ordet men jag fattar precis vad hon säger. Cancer. Vi får komma upp till avdelningen och där tas det mer prover.
 
Klara vår vän är barnvakt till Alfons och sover i vår lägenhet med honom. Fredrik stannar med mig och Rasmus på sjukhuset i väntan på mer provsvar. När alla prover är tagna får Rasmus två påsar blod under natten. Nästa morgon får vi träffa läkaren. Några prover har kommit tillbaka och det stämmer inte helt typiskt med leukemi som dem trodde till en början. Nu fortsätter utredningen och dem pratar om ett virus som skulle kunna orsaka stopp i produktionen av röda blodkroppar i Rasmus benmärg. Där står vi än i dag. Vi är hemma på permission och på måndag ska vi åter för provtagning och mer provsvar. Därefter får vi se om han ska stanna på avdelningen eller om han kan fortsätta utredas polikliniskt.
 
 
Jag vet att vi drabbas av otäcka saker. Oskylldiga människor mitt i vardagen drabbas av hemskheter som rubbar hela deras existens. Jag vet att även vi kan drabbas. Ingen skonas. Men när en står där öga mot öga med läkaren som under lugg säger att hon är orolig för ditt barn. Då tror du att det är en mardröm och att det här inte är sant. Det är en så enormt overklig känsla, helt surrealistisk att just vi skulle vara en av dem som drabbas.
 
Vi vet fortfarande inte vart resan tar oss. Vi vet inte vad som drabbat Rasmus. Hjärnan skenar lätt men jag har bestämt mig att lägga detta i sjukvårdens händer och helt och fullt lite till deras kompetens.
 
Imorgonbitti ska vi infinna oss på Sachsska igen. Ta del av provsvar och även ta nya prover. Efter det får vi se om vi behöver stanna på sjukhuset eller om vi får åka hem igen. Helgen som passerat har varit okej. Skönt att få tillbringa tiden hemma istället för på sjukhuset. Men vi känner att Rasmus inte mår helt bra. Han känns fortfarande trött och lite hängig från och till. Han leker på men vill gärna ligga på ens axel och har inte den energi som vi är vana att se. Han har även känts varm från och till och vid ett par tillfällen har han tempat lite vagt på 37,5.
 
Oron ligger i bakhuvudet men vi har ändå lyckats ha en trevlig helg tillsammans där Rasmus hälsa inte fått ta första parkett. Alfons har även han behövt sin plats och bearbeta det som skedde i torsdags.
 
Nu sover barnnen sött och jag fortsätter kurera min onda hals. Jag tänker inte så mycket på besöket imorgon utan tar det när det kommer imorgon.
 
Jag hoppas att den här historien blir kort och att vi snart kan sätta punkt. För Rasmus ska snart blir frisk.
 
Mamma och pappa älskar er <3 
 


 

Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards