Direktlänk till inlägg 26 januari 2009

Tre i rad

Av Emelie - 26 januari 2009 22:38

Och så spelar jag ”tre-i-rad”. Ligger fokuset enkom på dig själv och din eventuella vinst lär du förlora. Läggs istället fokuset enkom på din motståndares eventuella möjlighet till vinst lär du själv aldrig vinna. Se du väljer att ständigt försvara dig utan möjlighet till vinst.


Men frågan kvarstår - vart läggs fokuset för att vinna, för i ovanstående metafor kan du aldrig vinna. I småpratet svarar någon. Och jag väljer att inte hålla med. Det är situationen som avgör brännpunkten - kanske det inte handlar om vinst eller icke vinst alla gånger, utan istället ett val som rör överlevnad. Jag väljer överlevnad. Jag väljer mig själv. Jag väljer därmed inte bort någon annan. Ni finns där om än i periferin. Och det är en förutsättning – för min framtida glädje. Så ett kollektivt förlåt går ut till alla som drabbats. Ni är fantastiskt viktiga för mig. Under de sista dagarna har jag börjat förstå vad det handlar om att ta någon för givet. Och nu har jag vidare förstått att det är precis det jag gör. Men det är inte jag. Jag bryr mig - jag ställer upp - jag finns till hands. Och nu reagerar ni när inte nutid möter dåtid. Någonstans är det ändå jag som sätter upp reglerna för hur människor ska behandla mig, vilka förväntningar omgivningen bär. Och nu när ni reagerar lär jag ta på mig ansvaret för era känslor. Men kanske inte en dag för sent ändå. Jag vill andas en dag. Som jag bäddat får jag dock ligga. Men jag finns inte i plural- det finns bara en Emie. Och jag lär vara rädd om henne. Med det sagt vill jag vara för er – så som ni är för mig. Men idag avgör situationen brännpunkten - jag vill överleva och då faller ”tre-i-rads” alla regler. Fokus läggs på enkom egna kryss- dina ringar kan vinna. Må så vara fallet - jag håller mig hur som flytande. Och i dag är det tillräckligt.   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 26 september 2017 14:23

För att kunna leva. Så heter boken jag lyssnar på. En värld jag knappt kände eller känner till. Som en fiktiv värld beskriven av en hjärna full av skruvad fantasi. Jag vet inte hur jag ska reagera på det jag hör. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig...

Av Emelie - 1 juli 2017 16:09

  ”När det är jobbigt, då är det jobbigt”. Sagt med eftertryck av läkare på BUP i Visby. Den 10 maj 2017 klockan 09:40 skrevs sammanställningen av tidigare utredningsresultat och kompletterande testning. En journalanteckning som innehål...

Av Emelie - 18 oktober 2016 15:31

Ett förtydligande. Jag älskar mer än något att ha tråkigt med mina barn. Att vara nära. Det är aldrig och kommer aldrig att vara tråkigt. ...

Av Emelie - 18 oktober 2016 15:23


Jag blir så ledsen. Så jag skälver på insidan. Mina barn, kloka och snälla ska behöva växa upp bland så mycket ondska. Och dina barn. Bland rädsla. Växa, gå i skolan, jobba, älska, skratta, gråta. Älska någon. Känna kärlek och sorg. Ni vet. Dem ska l...

Av Emelie - 10 augusti 2016 10:17

För några dagar iaktog jag ett spännande männskligt fenomen. En familj var på väg ner för backen innanför österport. Dotter går i egna tankar när hon plötsligt gick in i en hängande blomlåda och slår således i huvudet i den. Hon blir såklart ledsen o...

Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards