Alla inlägg den 9 november 2009

Av Emelie - 9 november 2009 20:12

Akutstämpla uppgiften! Jag börjar dag tre med att föra dagbok på temat "professionell yrkesroll i interaktion med patienter och närstående". Jag längtar efter känslan av trygghet i rollen. Jag vet vad den innebär idag, men är så långt ifrån färdig. Tyvärr gör nervositeten mig fummlig och mindre skärpt och jag vet hur detta problem utan undantag ställer till det för mig. Jag lägger ett värde i att vara skarp i det jag gör. Genomföra med bravur det jag tar för mig, men så står jag inför en roll jag ännu inte behärskar och jag får vricka tungan ordentligt för att finna rätt ord i rätt situation. Det gäller sällan eller aldrig kontakten med patienterna, men snarare det som sker bakom kulisserna. Prioritering, logistiken på en akutmottaging, vem gör vad och hur ser förloppet ut. Tre dagar in kanske inte är en tid att ännu dömas ut på, men jag är van med det motsatts och nu tvingas jag till en personlig utvecklin vid sidan om den professionella.


Jag kommer att ta upp begrepp som professionalism, yrkesindentitet, kompetensnivåer och interaktionens betydelse i samarbetet mellan patient, närstående och övriga yrkesgrupper som verkar runt patienten. Jag kommer skriva om min samordnande funktion som sjuksköterska och hur min roll ser ut i relation till andra yrkesgrupper. Detta är min uppgift att fortsätt att reflektera kring tillsammans med relaterandet till teorin.  


Mitt sista år och berättandet av detta får stå tillbaka för skola. Som alltid. Men en dag tar jag tag i det och kommer starkare ut ur det får jag tro.



Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards