Direktlänk till inlägg 8 juni 2008

Reflektion och definition- minskad stagnation.

Av Emelie - 8 juni 2008 23:34

Första uppgiften syftade till reflektion av eget lärande. Hur min syn på kunskap kan vara betydande ur ett perspektiv av pedagogisk professionalitet. Jag skrev innan kursens början om hur jag finner att lärande och ökad kunskap faktiskt återfinns i händelser som möten, reflektion, ifrågasättande och det livsnära samtalet, vilket i sig vittnar om min syn på den aktiva process som ska till. Att lära är ingenting passivt som kommer till en, utan en process av fortlöpande händelser. Inget lärande utan reflektion, ingen kunskap vinns utan det livsnära samtalet. Så skrev jag innan kursens avstamp.

 

För att lära nytt eller lära om behövs det enligt mig att vi resonerar och samtalar med varandra, detta är en nödvändighet, en förutsättning för att inte hamna i vad K. Ekman i ”Gör mig levande igen” kallar ” din övertygelses våld”. Det är då vi riskerar att stagnera och förlora förmågan att ålägga sig ny kunskap, att lära nytt och lära om.  


Denna kurs har syftat mycket till att definition av begrepp. Och jag tror att det handlar mycket om just att definiera begrepp, sig själv och sina relationer för att mindre riskera att lägga krokben för varandra men även för sig själv i sin tankekedja. I boken missförstånd och samförstånd skriver Anders Engquist om vikten att definiera en relation, men även om att omdefiniera relationen under resans gång. Och det är så jag tänker att det är, att det ligger en stor vikt i att definiera och tillika omdefiniera begrepp och synsätt, men även relationer, så att man lättare kan bygga vidare i en tankekedja och därmed i en uppgift. På så sätt byggs nya lärdomar och kunskapen kan utvidgas.    


När kursens avslutas står jag på lite annan mark än jag gör när den påbörjas. Ordet pedagogik har fått en teoretisk innebörd och tillskrivs den professionalitet jag arbetar med och utifrån. Därmed har jag givits en ny syn på professionalitet. Vad jag förr inte såg vara sammankopplat till kunskap är den makt den medför i min roll som sjuksköterska, eller snarare vad min kunskap innebär i mitt yrke som sjuksköterska. Med kunskap kommer makten, som ska vårdas därefter. Men när sjuksköterskans roll dras mellan den tjänande självuppoffrande rollen och den roll som dagens utbildning framhåller som viktig, den ledande och influerande rollen hamnar hennes maktgivande kunskap någonstans i ett tvivelaktigt landskap som inte riktigt är på det klara med vad kunskap bör innebära i sjuksköterskans roll. Pilhammar skriver i Pedagogik inom vård och omsorg om just sjuksköterskan som kunskapsförmedlare och den maktpotential detta medför. Pilhammar menar att sjuksköterskan faktiskt har som ensam yrkesgrupp möjligheten att stå med en fot i båda leden. Och kanske är det så att denna möjlighet är det som utgör maktpotentialen som hon arbetar under. I hennes pedagogiska verksamhet utgör hennes kunskap därför en makt att påverka som Pilhammar skriver ”uppåt” och ”nedåt”.  Jag vill jag tro att jag tidigare lätt tolkat makten hos sjuksköterskans som något fult och ogenomtänkt, något som kännetecknas av en ojämlik relation patient och vårdare emellan, att makten enkelspårigt sett skulle kränka integriteten hos motparten. Idag med hjälp av Pilhammar kan jag lättare läsa av makt genom kunskap som en möjlighet till positiv påverkan och utifrån detta vilken unik position sjuksköterskan besitter.  


Med en bekräftande förhoppning från en lärare om att hålla igång studier i pedagogik vill jag mena att kursen verkligen utmanat till reflektion. Likt Edvard Munch kastar jag rep över muren och om det nappar halar jag in. Och visst nappade det, men den här gången var det läraren och inte studenter på kroken. Tack för en utmanande och vikig kurs.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 26 september 2017 14:23

För att kunna leva. Så heter boken jag lyssnar på. En värld jag knappt kände eller känner till. Som en fiktiv värld beskriven av en hjärna full av skruvad fantasi. Jag vet inte hur jag ska reagera på det jag hör. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig...

Av Emelie - 1 juli 2017 16:09

  ”När det är jobbigt, då är det jobbigt”. Sagt med eftertryck av läkare på BUP i Visby. Den 10 maj 2017 klockan 09:40 skrevs sammanställningen av tidigare utredningsresultat och kompletterande testning. En journalanteckning som innehål...

Av Emelie - 18 oktober 2016 15:31

Ett förtydligande. Jag älskar mer än något att ha tråkigt med mina barn. Att vara nära. Det är aldrig och kommer aldrig att vara tråkigt. ...

Av Emelie - 18 oktober 2016 15:23


Jag blir så ledsen. Så jag skälver på insidan. Mina barn, kloka och snälla ska behöva växa upp bland så mycket ondska. Och dina barn. Bland rädsla. Växa, gå i skolan, jobba, älska, skratta, gråta. Älska någon. Känna kärlek och sorg. Ni vet. Dem ska l...

Av Emelie - 10 augusti 2016 10:17

För några dagar iaktog jag ett spännande männskligt fenomen. En familj var på väg ner för backen innanför österport. Dotter går i egna tankar när hon plötsligt gick in i en hängande blomlåda och slår således i huvudet i den. Hon blir såklart ledsen o...

Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards