Alla inlägg under november 2008

Av Emelie - 6 november 2008 22:47

Hur känns en födelsedag? Blir man ett år äldre, eller gäller födelsedagen endast en timma, en minut och en sekunds äldre ögonblick? Min sekunds ögonblick då jag blev äldre gick mig inte obemärkt förbi. Mina Gävleanska vänner grattade mig med mängder av etylintag, jag lovar att det känns idag. Erhöll även en fin blomkvast och ett häfte skraplotter där jag vann 75 kronor. Jag blev glad över middag med gott gott sällskap. Att vi sedan övergick till pvk-sättande under överförfriskning gjorde kvällen än mer galen och glad.  Ler när jag tänker på er vänner. Och på samma gång blir jag sorgsen i hjärtat att denna tid en dag om ett år kommer att vara över. Till detta kommer en viss stress i att ta vara på dagarna spenderade med er. För att inte hamna off topic återgår jag nu till ämnet gårdagens blöta, sköna glädje.

5-6/11

Middag, förfest, ytterligare en förfest. Blev lite besviken, blev måttligt anklagad för ljug som dock snabbt övergick i lättpasserade yttringar. Skraplotteskrapning och kramade av vänners goda. Taxi till huvudnummret. Dans, dricka, kramas, dansa, dansa, dansa. Lång promenad hem med L. Somnade på varsitt håll och vakande upp på födelsedagen min. Idag har det städats undan, tvättiden utnyttjas och navelpetandet har fortlöpt utan vinst i form av navelludd. Varför får bara killar navelludd förresten, eller har jag fel. Har då aldrig träffat på navelludd hos en tjej. Men vad vet jag. Å så var vi off topic återigen. Nä, nu går ögonen i kors och för att orka upptill praktiken blir det sängen härnäst.

Tack för allt mys.

Dagens sanning:

Don’t hurry, don’t worry, and don’t forget to smell the flowers.
Av Emelie - 3 november 2008 20:34







Och sedan en dagsfärsk bild från Sätra. Min mobil tar inte så bra bilder. Men väntar på att jag och D ska inhandla mig en kamera. Tills dess får både ni och jag hålla tillgodo.



Ser ni snön?










Av Emelie - 1 november 2008 11:38

Nu åker killarna iväg för att bada. Lämnar mig själv ett par timmar. Ganska skönt, får egentid i hemmet jag sällan tillbringar tid i nu. Få pyssla lite med bortglömda ting i byrålådan. Utanför skiner solen till skillnad från gårdagen som fullkomligt regnade bort framför mig. Senare under dagen möter jag upp mamma för att gå till graven. Så vackert det kan vara under alla helgons skinande helg på en kyrkogård. Tusen brinnande ljus lägger sig som ett varmt täcke och värmer upp den kalla jorden. Bromma kyrka uppfördes under andra hälften av 1100-talet och räknas således som en av Stockholms äldsta byggnader.


I kväll kommer Isacs och våran allas vän J över och tillbringar natten här. Tänkt är att vi firar min födelsedag redan idag. Lite god mat och trevligt sällskap, en go film eller lite karaoke medan barna leker för fullt och njuter av stimmet med ett inre lugnt. När barn leker självständigt, skrattar så de kiknar och ler från öra till öra då mår jag bra i magen. Så ser det tyvärr inte ut alla gånger.


Att komma till Stockholm känns bra, att komma hem till D känns skönt. Rädslan att det skulle kännas annorlunda infriades till viss del, men för att tala från hjärtat så blev smällen inte så svår. Jag så väl som D anpassar oss väl till ”återföreningen”. Jag tror det till största delen är distansen som orsakar problem, snarare än ”återföreningarna”. Vi har haft goda samtal inför resa och framtid. Vi är inte varandras förutsättningar utan mer av en bonus och så länge det upplevs som en bonus utan beroendeskap överhängande så är det gott och väl. För nu. Vi har pratat realitet inför resa och den själsliga distansen som det kommer att skapa, kanske mer än den enkelt geografiska och tidsmässiga. Den är enklare att ta sig runt. Den känslomässiga distansen tvingas fram som en copingmekanism för att 100 procent vara närvarande i resan man ställs inför. Och för att erfarenheterna inte kommer att delas med D. För att ett tydligt utanförskap kommer att ske. Och man får inte vara naiv genom att tro annat. Det är inte första längre resan jag gör. Det är inte en hypotes utan vidare grund utan antagandet är gjort på erfarenhetsbaserad kunskap vill jag mena. Jag har rest i sällskap så väl som ensam och man förändras alltid genom resor och möten med andra kulturer och människor, om man tillåts förändras i.e Den största reflektionen kan hända sker inte under upplevelsen utan snarare efterhand i mötet med hemkomsten. Och där i kan problemen ske i mötet med de i sin närhet som hela tiden varit kvar hemma. Och när dessa upplever det skönt att man är hemma och att det nu kan återgå till det ”normala” om du så vill. Här sker den verkligea kulturkrocken. För att vi den närmaste tiden efter hemkomst inte språkar samma språk. Det är nu utanförskapet kommer att bli än mer verkligt. För det är inte längre du och jag, utan jag och någon annan som besitter en förförståelse för varandras känslor. Sedan behöver inte detta ske som ovanstående, men talat av erfarenhet är det naivt att tro annat. Men vi tar det som det kommer och talar öppet under tiden.


Nu väntar disk och ett långt bad.     

Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards