Alla inlägg den 5 december 2008

Av Emelie - 5 december 2008 20:38

Avslutat en femveckors praktikperiod på Sätra h.c Och hur dessa veckor bör sammanfattas för att ge en överensstämmande bild är inte en av de lättare gärningar jag ställts inför vill jag mena.

1. Till en början rådde mer en tanke om en femveckorsperiod kantad av dötid och en långsamt gående klocka. Men som sanningen föreligger är detta min praktik och följaktligen min utbildning som finansieras av enkom mig. Jag bestämde mig därför att få ut så mycket av mina femveckor som stod möjligt. Och jag valde att styra om fokus från medicinteknik som praktsiska göromål till planering och prioritering sett ur ett mycket större perspektiv.

2. Och jag vill mena att jag dragit en vinstlott, inte nog med allt jag praktiskt fått göra, med det ansvar och den tilliten jag tilldelats, utan jag har också fått en högre förståelse för vad preventivt arbete kan få för konsekvenser på folkhälsan. En förståelse för politikens förtur i frågan om hur vården bäst ska bedrivas. Jag har vuxit vill jag mena.

3. Och nu står jag här och ska på tisdag iväg till nästkommande och sista placeringen denna termin. Nu ska jag ta med erfarenheten min placering givit mig ur ett perspektiv av trygghet och viss yrkesidentitet. Jag blev avtackad idag, med kramar och lovord om en stundande god framtid. Chefen på hälsocentralen hörde sig för om jag redan planerat in mig under sommaren, och att jag annars var välkommen tillbaka. Min handledare tackade av mig med tårar och menade att jag varit den mest lovande och bästa student hon haft nöjet att ha under sina vingar. Hon gav mig råd på vägen utifrån vad hon sett. Och med en tår i ögat menade hon att jag ”ta me sjutton” kommer att exekutera vad jag än tar mig för med bravur.  För att ge ett råd på vägen menade hon att eftersom hon ser hur jag lutar åt ett psykosocialt verksamhetsområde och förstår att jag brinner för de samhällets svaga vill hon råda till att jag grundar min framtid med akutsjukvård till en början. Men att jag redan idag exekuterar och hanterar det jag ställs inför med trygghet och stort lugn. Att få vitsord som dessa skulle kunna bidra till ett löst sittande huvud och fötter svävandes ett par decimetrar över marken. Men jag ser inte detta bli möjligt, då jag vet om att det föreligger en stor ödmjukhet inför de patienter jag möter, och eftersom den jag är på jobbet bara handlar om mina patienter, kan jag bara se mitt sett vara en förutsättning för att göra ett bra jobb.

4. Jag vet också att det inte bara handlar om mig som person under arbetstid utan också vem jag är under min privata tid. Och som för oss alla sammansmälter dessa personer inte alltid med jämna kanter. Och om jag varit tillräckligt god för att på julen få en klapp eller två vet bara Du. Jag har inte glömt Dig, jag har stått gömd bakom egna tankar och bekymmer. Inte lyssnat, nästan alls. Fast jag glömmer aldrig sanningen. Hjärtat öppnas och det stängs och det är ett himla väsen. Och som någon halvt vis person en gång sa mig, det är svårt, nästintill omöjligt att höra Hans röst när hjärtat är fyllt av sprakade oreda.

Nu ska jag ta mig en kopp te och leta reda på tändstickor. Det går mycket ljus och tändmedel här i mitt kalla med hjärtevarma krypin.

Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards