Alla inlägg den 21 december 2008

Av Emelie - 21 december 2008 15:58

Mitt ända medium ut till er f.n då jag inte kan tala. Én viros som orsakat sekundärt en laryngit samt en svullen och infekterad trachea, en tracheit. St Göran från 8.00-11.00 inkommer med dyspné r/t en infektionsutlöst astma. Tio betapred, 2 ml Ventoline samt 2 ml atrovent. Remiss ner till pulm-rtg då det rosslar ner till vä. Kommer tillbaka som u.a Recept på en kur betapred. Och vid sista auskultationen hörs fortfarande expirationspip samt täthet vid inspiation. Önskan från läkaren om att en Ö-N-H konsult ska titta ned på stämbanden och trachea orsakar en remiss till KS Ö-N-H akutmottagning. Sagt och gjort. Kommer in till KS via remiss och från triaget snabbt in till dr. Tittar ner och konstaterar svullnad i larynx samt trachea. Inhalera adrenalin och åter en auskultation. Svarar hyfsat, och på frågan om jag vill stanna för inläggning då jag inte helt låter ok blir svaret att jag hellre åker hem och kommer i retur och det tätnar åter igen. Jag har alltså likt ett barn fått krupp r/t min infektion. Astma på det är väll inte helt hundra. Men jag kör egenvård på krupp, betapred och vila, i mängder. Och kör retur om det förvärras.


Det kändes inte helt kul att vårdas av sina kollegor på St Göran. Men nöden har ingen lag var det någon som menade.


Nu står du och gör omelett till oss båda. Du har varit tapper och följt med idag. Lätt att bli frustrerad förstår jag när man inte kan avhjälpa någon. Men närvaron hjälper en del också ska du veta. Så tack. Jag bör dricka lite mer och försöka äta en banan då jag ligger back i kalium.


Tända ljus och lite mat, och bäst av allt är en handledare som menar att jag i det här läget inte får stressa ngt. Att jag under mina dagar hittills har gjort mer än det flesta hon va van med och att jag därav inte behöver känna någon stress. Så nu är det remission för hela slanten.


Kram där ute.


Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards