Alla inlägg den 3 december 2008

Av Emelie - 3 december 2008 18:58

För att jag någonstans inte vet längre vad jag ska skriva. För att jag egentligen inte finner det värt att skriva det som görs och sägs. Eller ens dela med mig av foton. För att jag egentligen menar att bloggen var till för att det som INTE görs eller sägs ska få ta plats. För att det som tänks ska få rum, för att du ska få reda på tankar och reflektioner kring möten mellan receptorer och cellytan. Det är först då vi får en reaktion. Och det är likväl det som var syftet.

Jag har förlorat en del av mitt ursprungliga syfte. Och för att hitta åter denna avsikt måste det till en vilostund. Det handlar inte i närheten om att hjärnkontoret havererat, tvärtom både surrar och snurrar det på. Men jag förmår inte finna ro att transkribera tankar till ord på papper. Visst är jag stressad för mängden skolarbeten som ska in, och visst har jag praktik näst intill varje vardag. Men förut har detta inte stoppat mig, jag har funnit den tiden då andra stängt av sin msn, sin facebook och andra mediala kontakter utåt. När mobilen slutat ringa har jag haft min skrivande stund. Men inte idag. Och inte på grund av mängden övrigt ”to do´s”. Jag försöker skönja en anledning till oredan. Och jag tror mig förstå, men orden är för få.

I går läste jag i Dagens nyheter hur ett flertal sjuksköterskeutbildningar runt om i Sverige fått deras examensrätt indragen med otillräcklig och bristande kvalitet som anledning. År 2006 gjordes en granskning av samtliga utbildningar i Sverige, några högskoleverk fick ett år på sig att tillrättaställa bristerna. Om inte åtalspunkterna åtgärdades skulle just detta ske som skett. De studenterna som nu går får lov till att slutföra sin utbildning, men utbildningarna får inte ta in nya. Jag hoppas, som vill promota för att kvalitetsökning på området för sjuksköterskans utbildning, att detta tar sig positiva ringar på vattnet. Att det här är ett kvalitetssäkringsarbete på makronivå, och att man blir än mer generös i att underkänna elever på mikronivå. Att räkmackan som begrepp inte får finnas på en utbildning som bär det slutgiltiga syftet, att legitimera sjuksköterskor.

Jag satt häromdagen i ett givande och lovande samtal med en arbetsterapeut på hälsocentralen. Mer om det efter ”sjukhuset”. Klockan är 19.30

Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards