Alla inlägg den 25 september 2008

Av Emelie - 25 september 2008 09:25

Fem studenter i ett grupprum. En skriver på tavlan och tre uppmärksamma kursare lyssnar och svarar på förhörsfrågorna- vad gör den femte?


Följande ingår i tentan i morgon:

Diagnos, etiologi, behandling: 

-Neuros

-Psykos

-Affektiv sjukdom

-Personlighetsstörning, A, B (borderline), C

-Psykofarmaka 


Diagnos, etiologi, behandling:

-Menstruationscykelns hormoner och dess faser

-PCO´s

-Endometrios

-Myom

-Corpuscancer

-Cervixcancer

-Maligna ovarialtumörer

-Infertilitet

-Den "normala" graviditeten

-Graviditetskomplikationer, preeklampsi, placenta previa

-Förlossningens tre faser


Diagnos, etiologi, behandling:

-Embryologi

-Barnastma

-Pseudokropp

-Eppiglotit

-Varicella, impetigo, scarlatina, petekier, utikaria

-Feberkramper

-Buksmärta hos barn, appendicit, IBD, Celiaki, laktosintolerans, diarré, förstoppning, körtelbuk

-Matproblem, sömnproblem

-Barn som far illa

-Amning


Följande vecka startar praktiken.


Jag tycker att utbildningen i stunden flyter relativt friktionsfritt men tror att jag snart kan komma att uppleva det annorlunda. Praktik med tillhörande stor skoltyngd. Men vid sidan om ska c-uppsatsen fullföljas och resan förberedas med missiv, intervjuguide och kontakter sökas och etableras med sjuksköterskor i fält. Jag vet inte vad det är i min natur som gör att jag sällan eller aldrig går den enkla vägen. Jag lämnar den frågan olöst och går istället över till ett x i äggledaren, kärt barn har många namn, utomkvedshavandeskap eller ektopisk graviditet. Helt plötsligt tittar jag upp och här pekas perineum ut, bekvämt ohämmat. Jag gillar mina studiekamrater. Nu tar vi lunch.


På återseende. 





Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards