Alla inlägg den 29 oktober 2008

Av Emelie - 29 oktober 2008 18:30

Jag läser i en bok hur ordet kåt funnits länge i det svenska språket och hur det ursprungligen hade betydelsen ”levnadsglad”. Alltså betyder inte ordet enbart att tycka om sex och vilja älska utan också att kunna njuta av livet med alla sina sinnen. Kan det också kanske betyda att jag hellre säger ja än nej till utmaningar och inviter och att jag hellre följer min intuition än mitt logiska intellekt. Jag vet inte, men kan tycka att detta förhållningssätt till livet skapar lust hos oss själva och hos vår omvärld. Så att vara kåt på livet är således någonting eftersträvansvärt vill jag mena.

Jag undrar om du en dag i livet bestämde dig för att förhålla dig kontrollerat r/t ditt inre liv. Om du beslutade en dag att ta befäl över känslolivet i rädsla för att falla offer för själslivets vackra. Det kan tyckas så ibland.

Idag har sista dagen förflutit på den första praktikperiodens placering. Och som jag har trivts. Det var med relativt tunga steg som jag lämnade över till min handledare att ensamt ta hand om Flemminggatans boende. De livsnära samtalen, de hjärtliga skratten och intressanta utmaningar har varit mina fem veckors levebröd. Och än en gång tar man steget vidare i sin utveckling. Det är då någonting sker, någonting som sätter mig på spåret och pekar åt vilket håll jag ska gå. Det är livet som pekar. Lärarna under denna period har inte med nödvändighet varit handledare och övrig personal utan kommit från mer oväntat håll, de boende som jag fått äran att vara nära har guidat mig i deras värld. För det gäller att hålla sig alert och vaken, öppen om du så vill, att ta emot vägledning, i vilken form den än visar sig. Livet har många sätt att visa vägen - och läraren kan finnas var som helst.

Det handlar alltså om att säga ja till utmaningar, dyka in i det okända, släppa på kontroll över det vackra känslolivet och följa intuitionen för jag är levnadsglad. För jag är kåt.     

Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards