Direktlänk till inlägg 21 januari 2008

Nervös innan, Fundersam och förbisedd efter.

Av Emelie - 21 januari 2008 19:44

Idag var jag på uppföljning på Gyn, efter ultraljudet. Jag sitter och känner mig riktigt tom. Läkarbesöket blev till ingenting. De senaste mötena med läkare och ultraljudsläkare har varit till stort hopp och även glädje just för den seriositeten jag upplevt hos de jag mött. På ultraljudet sa läkaren sist att det nu var mycket viktigt att jag få träffa en riktigt bra läkare för vidare utredning. Efter tre operationer och med vad som i framtiden blir den fjärde, sa man sist jag va inneliggande för buksmärta orsakat av denna cysta, att man inte bara kan fortsätta med op, utan att man vet närmre vad man har att göra med. Varför återkommer dessa besvärliga dermoider?


Besöket idag: Jag hade en fin vän med mig, (tack, E). Närvös som jag va, med den överhängande oron för malignitet, möttes jag av en läkare jag inte fick något förtroende av. Inte hade han läst på i journalen, jag fick rätta honom och gå igenom den sista op-journalen tillsammans med honom. Min rädsla för att dessa onormala celler ska mutera och bli maligna avstyrde läkaren snabbt. Skönt tänkte jag. Men han tog inte tills sig hela bilden. Han menade att jag hade dessa könsceller på äggstockarna, som delar sig vidare och bildar annan vävnad, hår naglar, talg osv.., men mer än så fick jag inte veta/förtså. Jag fick upplysa honom att det nu fanns ett nytt perspektiv, tumören har bytt sida. De tidigare har varit på höger sida, denna finns på den vänstra sidan. I journalen, sista statusen står det att alla varit på den vänstra sidan. Vi gick in i op-journalen och där står det ju höger som jag sa. All tid gick åt att förklara för honom, är det inte tvärtom det ska vara? Så missnöjd och tom känner jag mig. Har hört att det är viktigt att jag får en diagnos inför IVF, men nu vet jag ingenting. Vi avvaktar med operation och fortsätter hålla koll med ultraljud regelbundet, blev sumeringen. Det köper jag väl. Men när läkaren början prata om att behandla med p-piller, fast som förståss inte skulle avhjälpa själva tumörerna, men dock med smärtan inför mens, då blev jag nästan ledsen. Försökta avbryta honom, få honom att förstå att det intresset inte fanns. Läkaren föreläste i säkert tio minuter om fördelarna, som enligt mig var få å mycket små. Ja, vad ska man säga. Kan man be om en andra åsikt? Höra av sig till den läkaren som jag träffade som inneliggande, be om ett telefonsamtal även om han inte har mottagning.


Detta är vad jag bär omkring på. Fakta:

Dermoidcystor (benigna teratom)

¤ Består av embyonala stamcellsrester i ovarierna, och kan innehålla alla sorters kroppsvävnad – vanligast är talg, hårstrån, tänder, ben.

¤ Enstaka cm, kan bli upp emot 40cm och genom tillväxt destruera normal ovarialvävnad.

¤ 80% drabbar kvinnor i barnafödande ålder. 30% av teratomen är maligna, främst patienter i tonåren.

¤ UL: Varierat utseende; kan vara såväl ekofria som ekogena eller innehålla septa. Ofta ger talg ett bomullstusslikt utseende på UL.

¤ Främst asymtomatisk massa (rupturerar nästan aldrig pga tjocka väggar). Kan dock ge sig till känna genom blödning eller torsion (10%).

¤ Behandling operativ.

Är det någon som har erfarenhet från dessa hårbollar med talg och annat äckel i. Känns så hopplöst. Kram




 
 
Nilla

Nilla

23 januari 2008 14:19

Först lät det som om du beskrev endometrios (som jag har) men det var det tydligen inte. Du kan begära att få utlåtanden av andra läkare och även begära att få en annan behandlande läkare. Det har alla rätt till!!! Det är precis såna läkare man är rädda att träffa på. Jag har haft turen att träffa underbara läkare som varit insatta i min situation och mina problem. Ring och kräv en ny tid och en ny läkare som har koll på vad han/hon gör och säger!!!

Lycka till!

http://mina-tankar.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 26 september 2017 14:23

För att kunna leva. Så heter boken jag lyssnar på. En värld jag knappt kände eller känner till. Som en fiktiv värld beskriven av en hjärna full av skruvad fantasi. Jag vet inte hur jag ska reagera på det jag hör. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig...

Av Emelie - 1 juli 2017 16:09

  ”När det är jobbigt, då är det jobbigt”. Sagt med eftertryck av läkare på BUP i Visby. Den 10 maj 2017 klockan 09:40 skrevs sammanställningen av tidigare utredningsresultat och kompletterande testning. En journalanteckning som innehål...

Av Emelie - 18 oktober 2016 15:31

Ett förtydligande. Jag älskar mer än något att ha tråkigt med mina barn. Att vara nära. Det är aldrig och kommer aldrig att vara tråkigt. ...

Av Emelie - 18 oktober 2016 15:23


Jag blir så ledsen. Så jag skälver på insidan. Mina barn, kloka och snälla ska behöva växa upp bland så mycket ondska. Och dina barn. Bland rädsla. Växa, gå i skolan, jobba, älska, skratta, gråta. Älska någon. Känna kärlek och sorg. Ni vet. Dem ska l...

Av Emelie - 10 augusti 2016 10:17

För några dagar iaktog jag ett spännande männskligt fenomen. En familj var på väg ner för backen innanför österport. Dotter går i egna tankar när hon plötsligt gick in i en hängande blomlåda och slår således i huvudet i den. Hon blir såklart ledsen o...

Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards