Direktlänk till inlägg 20 februari 2008

Intressanta ord, fyll gärna på listan.

Av Emelie - 20 februari 2008 22:10

Härligt samtal.


Acceptera de biverkningar som tillkommer när man är du. Att ge och må bra av sig själv, likställer inte att det inte ska handla om dig. Kräv din rätt och stundom ställ till det, för även du är helt vanlig. Och ge dig tillstånd och tillfälle att inte alltid argumentera din rätt och bråka intellektuellt, utan just gå på det faktum att du bara är ledsen och ilsken. För bortom väl valda ord, är det inte just det de handlar om? Känslor. Även för dig.


Och acceptera det som är du. Situationer som dessa kan uppkomma då du är du och sällan kräver den rätten, eller ens behöver den rätten,men då och då trillar dit.


Så tala med henne, under förbud mot intellektuell sammankomst, berätta vad som kändes, vad som hände utan argument och försvar. Och låt henne göra desamma.


Ni är så lika att det kan skada er i er tvång att genom allt förhålla er intelktuella. Fundamentalt i denna fråga är ni lika som bär, med allt väl så länge ni håller er till förståndsmässig vänskap, hårt men allt går inte att argumentera sig ur. Utan kräver känslomässig inblandning, och det gör vi hur vi än väljer att vrida på vår vänskap.


Så lika, men idag så olika och då står likheten ivägen för ett gott resultat.


Sluta argumentera, och snälla även affektera, för bättre upp är att acceptera...vårt behov, mer eller mindre stort. För bara i egenskapen av att vara människa följer detta, ett behov att även ta, och bara i egenskapen att vara du följer detta, ett behov att även ge, kanske väger stort men tar inte bort behovet att ta. Så kräv din rätt, utan intellektuella argument, utan med bart bröst. Det känns skönt efter.


Intressanta ord som gör livet roligare:

Reflektera

Intellektualisera

Filosofera

Konstatera

Argumentera

Delegera

Dirigera

Acceptera

Affektera

Hantera

Studera

Doktorera

Analysera

Och ännu mera....

  

Välkommen in.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 26 september 2017 14:23

För att kunna leva. Så heter boken jag lyssnar på. En värld jag knappt kände eller känner till. Som en fiktiv värld beskriven av en hjärna full av skruvad fantasi. Jag vet inte hur jag ska reagera på det jag hör. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig...

Av Emelie - 1 juli 2017 16:09

  ”När det är jobbigt, då är det jobbigt”. Sagt med eftertryck av läkare på BUP i Visby. Den 10 maj 2017 klockan 09:40 skrevs sammanställningen av tidigare utredningsresultat och kompletterande testning. En journalanteckning som innehål...

Av Emelie - 18 oktober 2016 15:31

Ett förtydligande. Jag älskar mer än något att ha tråkigt med mina barn. Att vara nära. Det är aldrig och kommer aldrig att vara tråkigt. ...

Av Emelie - 18 oktober 2016 15:23


Jag blir så ledsen. Så jag skälver på insidan. Mina barn, kloka och snälla ska behöva växa upp bland så mycket ondska. Och dina barn. Bland rädsla. Växa, gå i skolan, jobba, älska, skratta, gråta. Älska någon. Känna kärlek och sorg. Ni vet. Dem ska l...

Av Emelie - 10 augusti 2016 10:17

För några dagar iaktog jag ett spännande männskligt fenomen. En familj var på väg ner för backen innanför österport. Dotter går i egna tankar när hon plötsligt gick in i en hängande blomlåda och slår således i huvudet i den. Hon blir såklart ledsen o...

Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards