Direktlänk till inlägg 18 oktober 2008

Rubrik saknas

Av Emelie - 18 oktober 2008 12:11

Undervisning med inriktning mot äldre

Omvårdnad av PICC-line


Syfte

Erhålla en ökad kunskap kring omvårdnaden av en PICC-line. Vidare syftar undervisningen till att bistå mina kollegor med samma kunskap, med förhoppningen om att öka deras trygghet av omvårdnaden kring en PICC-line. Samtidigt syftar uppgiften till att göra mig som elev varse om den didaktiskt undervisande delen av mitt framtida yrke som sjuksköterska.

   Val av område

Den perifert inlagda centrala katetern, snabbt uttryckt PICC-line, ökar stadigt i förekomst inte bara på sjukhusen utan även inom den kommunala vården och hemsjukvården. Sjuksköterskor verksamma i kommunens regi kommer oundvikligen allt oftare komma i kontakt med denna form av infart. Därav finner jag ett vinstintresse med valet av undervisningsområde.


Sjuksköterskan verksam på särskilda boenden arbetar även kvällstid med ett ansvarsområde för ett stort upptagningsområde. Hon arbetar som konsultat med ansvar för patienter hon inte har en fullständig hälsohistoria på och ofta inte träffat tidigare. I dessa möten kommer hon ställas inför nya utmaningar och allt oftare påträffa denna form av infart. Har hon aldrig handhavt en PICC-line kommer sjuksköterskan behöva läsa innantill under mötet med patienten och risken för missöden ökar i och med den osäkerhet det innebär att handhava något man aldrig tidigare träffat på. Däremot om man bara en gång sett, hållit i och träffat på denna och andra former av medicintekniska hjälpmedel kommer hon att känna sig tryggare och som alltid utsända denna trygghet till patienten hon har framför sig. Syftet med valt undervisningsområde är således att nå en aning av denna trygghet för sjuksköterskan ute i den kommunala verksamheten.   


Att utstråla en säkerhet och lugn för patienter i allmänhet är en viktig komponent för att åstadkomma god och säker vård. Att utstråla lugn i mötet med personer med demens i synnerhet är essentiellt för att ge en god och säker vård, och vidare för att införliva livskvalitet för dessa personer. Kan vi hjälpas åt att öka den känslan för sjuksköterskan i mötet med nya medicintekniska hjälpmedel får detta även ett gott gensvar hos den patienten med ett redan utsatt intellektuellt försvar mot sin omgivning. För den som genom sjukdom eller på annat sätt förlorat sina intellektuella kunskaper går det inte att förklara hur saker och ting hänger samman. Därav blir det tydligt hur viktigt det blir att jag som vårdare kan utstråla ett lugn och en säkerhet i mötet med personer med demens där jag inte med logik kan förklara vad jag utför. Man kan tro att jag med val av område valt att fokusera på sjuksköterskans ökade kompetens, men jag vill mena att jag istället med val av område syftar till trygghet, närhet och säkerhet för personer med demens eller annan sjukdom där man är utsatt i världen omkring. Om sjuksköterskan kan minimera sin osäkerhet i mötet med nya instrument kan hon ägna sig åt det förhållningssätt och beteende den demente kräver för att god omvårdnad ska kunna ges. Jag tror att själva sysslan ibland får stå överordnad kunskapen om grundbulten trygghet, närhet, säkerhet samt integritet och däri finner jag en vikt i att vara så trygg i sitt handlande att bemötandet alltid får stå överordnad sysslan.

Pedagogiskt ställningstagande

(Bok saknas i nuläget, ska lånas)


När, var, hur?

Undervisning sker med material för omvårdnaden av PICC-line. En ”arm” lånas från högskolan för lättare demonstration av omläggning, spolning, provtagning och inj/inf. Undervisningstillfället hålls i ett avskilt rum avsett för mindre möten. Långbord där deltagarna sitter nära demonstrationsarmen, samt att antalet deltagande hålls nere för att öka möjligheten att se och själv få prova på omläggningen av infarten. Om någon av undersköterskorna är intresserade är självklart även dessa välkomna. Jag förbereder en power-point redovisning vid sidan om för att lättare hänga med i undervisningen, men även för att jag själv lättare ska kunna falla tillbaka på dessa typer av föreläsningsstolpar. Jag skriver även ut papperskopior för mina kollegor att ta med sig därifrån efter undervisningen är avslutad. Undervisningstillfället bör inte ta mer än 30 min.

Utvärdering

Respons från deltagarna:   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 26 september 2017 14:23

För att kunna leva. Så heter boken jag lyssnar på. En värld jag knappt kände eller känner till. Som en fiktiv värld beskriven av en hjärna full av skruvad fantasi. Jag vet inte hur jag ska reagera på det jag hör. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig...

Av Emelie - 1 juli 2017 16:09

  ”När det är jobbigt, då är det jobbigt”. Sagt med eftertryck av läkare på BUP i Visby. Den 10 maj 2017 klockan 09:40 skrevs sammanställningen av tidigare utredningsresultat och kompletterande testning. En journalanteckning som innehål...

Av Emelie - 18 oktober 2016 15:31

Ett förtydligande. Jag älskar mer än något att ha tråkigt med mina barn. Att vara nära. Det är aldrig och kommer aldrig att vara tråkigt. ...

Av Emelie - 18 oktober 2016 15:23


Jag blir så ledsen. Så jag skälver på insidan. Mina barn, kloka och snälla ska behöva växa upp bland så mycket ondska. Och dina barn. Bland rädsla. Växa, gå i skolan, jobba, älska, skratta, gråta. Älska någon. Känna kärlek och sorg. Ni vet. Dem ska l...

Av Emelie - 10 augusti 2016 10:17

För några dagar iaktog jag ett spännande männskligt fenomen. En familj var på väg ner för backen innanför österport. Dotter går i egna tankar när hon plötsligt gick in i en hängande blomlåda och slår således i huvudet i den. Hon blir såklart ledsen o...

Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards