Alla inlägg den 28 april 2008

Av Emelie - 28 april 2008 15:08

Det är inte så att det har stått still i maskineriet. Tvärt om har det snurrat på som aldrig förr. Svårt att få någon ordning då. Först när det saktar in går det att urskilja mönster som talar.


M och jag hade en fredagskväll full av underbara insikter. Dessa avlöste varandra och jag tror nog vi löste ett par världsproblem åtminstone. Fria viljan som en myt, valmöjlighet som en otrygghet och ”den lyckliga horan” som en möjlighet. Värderar min vänskap med dig väldigt väldigt högt. När inte utbildningen breddar så gör du det. Och du är en trygghet. Med uppriktighet, jag är ärad över att ha dig som nära vän.   


Nu har nyheten om ett stipendium lagt sig. Och här börjar förberedelserna, upprätthålla kontakterna i fält och anmäla sig till förberedelsekursen i Uppsala. Samtidigt står sommaren på tröskeln och gläntar på dörren. Undertiden avverkas pedagogikkursen, sittandes i solen.   


Datum ang op har jag inte fått besked om. Syrrorna strejkar och kämpar på, och jag väntar tålmodigt. För dem kämpar ju faktiskt för mig. Det är min kamp dem för, så att jag färdiglegitimerad får en lön jag förtjänar.


Nu regnar det sommarregn utanför fönstret. Och visst luktar det gott, sommarregn. Och visst är det njutbart att bada naken i sommarregn.


Två korvar med bröd senare. Medan jag sitter här och rapar tänker jag att det var längesedan jag faktiskt kom men en härlig reflektion. En slutsats om något säkert helt ovidkommande, men ändå. Man gör dem förhoppningsvis dagligen, mest hela tiden, men skriver man inte upp dem, här eller i sitt svarta block så glöms ens tankar bort. Som att dem inte vore tänkta.


Nästa kurs känns spännande, som näst intill allt vi läser. Det är ofta inte innehållet syftet i kursen som ibland gör att man kan tappa takten, utan det fasansfullt slöa deltagandet från klassen i stort. Säkerligen mig inkluderat, just för att det smittar av sig. Jag skulle vilja se en än större press och utmaning för studenterna. Seminarierna är lätta att glida igenom och räkmackan är vedertagen bland studenterna. Att dyka upp, få sitt namn på ett papper och på uppmaning säga något i förbifarten ger dig betyget Godkänd.


En tjej sätter sig bredvid mig på seminariet och säger – jag sätter mig här bredvid hjärnan, så kan du viska mig smarta svar. Jag finner det näst intill tråkigt att man för att man har en kunskapstörst och en vilja att få svar på funderingar och tar möjligheten att kanske tillföra något således blir kallad för ”hjärnan”. Borde det inte så vara när vi går en högskoleutbildning, som ska syfta till att få en legitimation i yrket sjuksköterska. Med ett patientansvar som växer för varje dag och ett samhällsansvar som vi bär hela tiden. Jag har valt att tillsammans med min studiekamrat O bredda min utbildning. Vi anstränger oss lite högre, lite mer och så ges vi möjligheten att göra så. Att vara student är en förhållandevis liten tid på det stora hela sett, där möjligheten erbjuds om du väljer att ta den. Jag vill ta den. 


Till nästa kurs har man bland annat skrivit ut vad det innebär att reflektera. Bra va?! 

•ReflektionAtt du vänder och vrider och prövar olika infallsvinklar på ett kritiskt sätt, inte bara tycker och har åsikter. Att du gör självständiga analyser och kopplar samman olika teorier.

VariationAtt du hittat varierade infallsvinklar som kan bidra till nyansering och ökad kunskap om det du studerar.  


En förberedande fråga inför nästkommande kurs.Ge exempel på vad du tycker att du kan och som du har lärt dig och berätta om hur det gick till när du lärde dig och vad det var för sammanhang. Hur vet du att du lärt dig?   


Utan reflektion lärs inget.        


Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards