Alla inlägg den 14 april 2008

Av Emelie - 14 april 2008 22:08

Du som är av den äldre generationen och tillhör min släkt och inte kan stå för det som komma skall bör sluta läsa nu.

 

Min vän håller grupper på öppna psykologiska mottagningen för folk med sömnbesvär. Hon arbetar med olika metoder och i ett samtal per telefon frågar hon mig - tror du man kan presentera vikten av självsex i jakten på den goda sömnen?. Jag säger att det med all sannolikhet inte är en vetenskapligt beprövad metod och att det bör stödjas av en sådan. Vi fortsätter samtalet med självsex som högprioriterat ämne. Och tillsammans kommer vi fram till att vi faktiskt anser detta vara en vetenskap. Att man kan återfinna ett tillstånd av total avkoppling. Om man frågar sig vad det fysiologiska så väl som psykologiska tillstånden man vill åt är, så återkommer alltid svaret, avspänning och avkoppling som kriterier för en god sömn. Både dessa kan självsexet bidra till.

 

Hur startade samtalet kan man då fråga sig? Jag tror det startade någonstans i frågan om tv i sovrummet eller inte. Min vän sa att hon helst undviker detta då hon befarade att deras sexliv skulle få konsekvenser. Jag menade mer att man bör undvika detta just av goda-sömn-skäl. Vidare kom vi fram till att man utifrån sömnstudier inte bör titta på tv upp till två timmar innan själva sänggående. Just för att minimera informationsflödet och ge hjärnan en chans till ro. Internet och studier bör också undvikas. Jag nämnde att man med fördel kan läsa innan man ska till att sova. Samtidigt sa vi sedan -vad ska man annars göra då innan man ska till att sova? Sexa kan man med stor fördel och avkoppling göra. Hennes nästa kommentar blev att det faktiskt kräver lite engagemang och att man vid stress och oro kan få svårt att helt enkelt få till en total avkoppling, men att självsexet faktiskt var ett område, eller handling, ett verb som inte ställer några krav på den som utför det utan just egennjutningen.  

 

Vi pratade senare om att det finns varianter av självsexet, det självsex man utför tillsammans med en annan som då döps om. I våra samtal har vi nog med all säkerhet en lite töntig jakt på att skapa nya ord och begrepp. Så nästa gång vi ligger där och myser, tänk detta- vi har nu ett synkront självsex. Det låter inte allt för sexigt men ack så roligt och kanske dödar skrattet stunden men kan hända få spänningar att släppa. Som ett alternativ till metoder att sova bättre.

 

Lägg dig alltså där och tänk- ska vi ha lite synkront självsex? Och jag garanterar ett skratt som löser spänningar, skapar perspektiv på psykologiska metoder skapade av en blivande sjuksköterska och en blivande psykolog och för med sig förhoppningsvis en god natt sömn.

 

Det är underbart vad man kan prata om, och visst är det underbart att använda det helt otroliga osexiga ordet självsex.

 

God Natt.

Av Emelie - 14 april 2008 19:06

Varför blir jag så oerhört oresonligt arg när du behandlas på detta viset? Behandlas som en lägre stående människa, som en minderårig som inte kan ta beslut väl avvägda nog. Vad är det för en taktik och hur fungerar den för er tycker ni? Hur går resonemanget hos er när ni utan tvivel stövlar på och skövlar allt i er väg? Ödelägger det folk bygger upp och förstör människors önskan om ett gott liv, livsnjutare som ser att livet ska levas inte kvävas.


Vad tänker ni när ni är ute i landet och beter er, i kretsar av de "bästa". Hur ter sig omvärlden för er? Vad innebär det för er att njuta? Lär känna honom och oss och försök även om det är svårt att faktiskt glädjas över livet så som det enligt mig bör uppskattas. Inte inom hårt dragna ramar och reformer utan mer alá 70-talistiskt frihetstänk. För nu är de uppfostrande åren över och vuxenstegen tagna.


Så från botten av min kropp, ända från fotknölarna ber jag er att göra ett lappkast, vänd om, gör en 180 och genomför ett paradigmskifte. För nu måste en ändring till. Framtvingad av kärlek och välvilja. Nu kommer aldrig igen. Rädda livet på ert anseende, för det hänger på en tunn tråd.


Välkomna.    

   

Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards