Direktlänk till inlägg 17 april 2008

Å ena sidan, å andra sidan.

Av Emelie - 17 april 2008 09:54

Folk har frågat mig om vi som sjuksköterskestudenter påverkas av en eventuell strejk. Nej, har jag då sagt. Vi går inte ut på praktik denna termin så en direkt påverkan blir det inte. Kan hända att man blir drabbad av det på jobbet men all påverkan, all drabbning av strejken är för en god och låt mig säga nödvändig sak. Det finns inga tvivel på att sjuksköterskans och barnmorskans profession inte ska ha högre betalt. Hennes områden bär större kunskap- och ansvarsbredd än många yrken och hennes betalning kan mäta sig med en lågavlönad MacDonaldsarbetare. Ekvationen går således inte ihop.


Nu drabbas jag av detta på andra sidan vita rocken. Narkossköterskorna tas ut i strejk först och min operation skjuts upp. Nu är jag en av dom patienterna som får smaka på kampen. Akuta operationer finns det personal till, men med stor förståelse drabbas de planerade icke akuta. Med akuta menar man dom som inte har råd att vänta, de vars liv och/eller lem riskeras. Men patienterana är av annan uppfattning. Just din operation eller just ditt tillstånd är akut, för att du lider. Kanske varje dag och det får konsekvenser för just ditt liv. Här krockar vårdens tolkning av begreppet akut med patientens uppfattning av hennes tillstånd. Jag tror nog att de flesta har en förståelse för sjuksköterskans kamp för hennes yrkes anseende och stolthet. Hon är värd mer! Vi som befinner oss på andra sidan vita rocken biter ihop för att hon är värd det. Kampen är inte bara hennes utan det är allas våran kamp. Låt oss kämpa tillsammans för sjuksköterskan. Och när vi drabbas som patienter, glöm inte för vem vi drabbas. Du och jag får bita ihop, se våran delaktighet i den smärtan vi bär.

 
 
Nilla

Nilla

17 april 2008 19:04

Nog för att jag tycker det är bra att ssk strejkar, men som vanligt är det tyvärr patienterna som blir lidande. Förhoppningsvis kommer de överrens snart, så att din op blir gjord. Jag tänker på dig!

http://mina-tankar.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 26 september 2017 14:23

För att kunna leva. Så heter boken jag lyssnar på. En värld jag knappt kände eller känner till. Som en fiktiv värld beskriven av en hjärna full av skruvad fantasi. Jag vet inte hur jag ska reagera på det jag hör. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig...

Av Emelie - 1 juli 2017 16:09

  ”När det är jobbigt, då är det jobbigt”. Sagt med eftertryck av läkare på BUP i Visby. Den 10 maj 2017 klockan 09:40 skrevs sammanställningen av tidigare utredningsresultat och kompletterande testning. En journalanteckning som innehål...

Av Emelie - 18 oktober 2016 15:31

Ett förtydligande. Jag älskar mer än något att ha tråkigt med mina barn. Att vara nära. Det är aldrig och kommer aldrig att vara tråkigt. ...

Av Emelie - 18 oktober 2016 15:23


Jag blir så ledsen. Så jag skälver på insidan. Mina barn, kloka och snälla ska behöva växa upp bland så mycket ondska. Och dina barn. Bland rädsla. Växa, gå i skolan, jobba, älska, skratta, gråta. Älska någon. Känna kärlek och sorg. Ni vet. Dem ska l...

Av Emelie - 10 augusti 2016 10:17

För några dagar iaktog jag ett spännande männskligt fenomen. En familj var på väg ner för backen innanför österport. Dotter går i egna tankar när hon plötsligt gick in i en hängande blomlåda och slår således i huvudet i den. Hon blir såklart ledsen o...

Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards