Direktlänk till inlägg 23 april 2008

Sociologiarbete...

Av Emelie - 23 april 2008 19:08

Balansakten- madonnan och horan 


Det är ett mycket märkligt sätt att debattera genusfrågor på, bara genom att hänvisa till en massa forskare som sagt än det ena, än det andra. Sedan använda dessa teorier som en sorts evidens i debatten som sedan ändå enkom syftar till konstaterandet kring hur det idag ser ut på genusfronten, bidrar enbart till att förstärka genusfrågan. När vi nu läser sociologi så är syftet med kursen att söka finna efter symtomens orsak, och om möjligt genom det finna lösningar. Här är, kan hända lösningarna svåra då det handlar om en samhällig sjukdom som spridits århundraden över, snabba lösningar finns således inte att tillgå. Men kanske man får se medvetenheten som en del av lösningen.


I denna text har jag valt att skriva om madonnan och horan som har sina rötter i ett patriarkalt samhälle. Det handlar om kvinnor som underkastar sig normen för att kvalificera sig som madonnan. Detta kan ses synonymt med att underkasta sig män. Än idag är madonnan och horan en central del i kvinnans underordning.


Tjejerna i boken ”I en klass för sig” försöker ständigt av rädsla för utanförskap som jag ser det parera sin ställning i samhället som här blir skolan. Det är snäva och oklara gränsdragningar som kvinnan ska placera sig i och om möjligt hålla sig till. Den osäkerheten om vi uppfyller en viss norm för med sig en idelig skräck och oro att trilla över gränsen, denna rädsla för med sig en drift att anpassa sig än mer, detta visar tjejerna stort prov på. Man kan se fenomenet tydligt hos s-tjejerna som då för att visa på sin anpassning tar stort avstånd från det/de som verkar avvikande.


Jag vill mena att en av vår kulturs starkaste normer är just dikotomin horan och madonnan. Det är en etablerad norm som är central i samhällets syn på skräck för kvinnans sexualitet. Den här normen skapar ett graderingssystem av sex och samlevnadsfrågor som bestämmer om vi är madonnor eller horor. Den goda madonnan har fin sex om alls, väl undanhållet i ett kärleksfullt monogamt heterosexuellt parförhållande. För mycket sex, sex utan kärlek, många partners, homosexualitet, exhibitionism är alla olika former av avvikanden från heteronormen. Som det står i boken vi läst fungerar en eventuell pojkvän som förkläde. Här har tjejen med pojkvän lyckats parerar mellan de oklara gränsdragningarna och på ett framgångsrikt sätt varit ”lagom” i sin sexualitet. Pojkvännen är beviset på denna framgång. Jag läser således in att det ska till någon utifrån för att bestämma huruvida kvinnan varit/är framgångsrik i sin sexualitet.


I Nina Björks bok ”Under det rosa täcket” skriver hon kring meningen ”you make me feel like a natural woman” som är hämtad ur Aretha Franklins låt med samma namn, hur det således krävs yttre part, sett som en man för att få kvinnan att känna sin som en kvinna. I en enkel sångrad får mannen kvinnan att känna sig som en naturlig kvinna. I denna mening ryms tjejernas prat kring vad en pojkvän gör för kvinnans ställning i samhället, skolan.    


Det graderingssystem jag tidigare skrev om har en botten och längst ner på skalan kommer det som är oförlåtligt inom samhället. All form av sexarbetare med prostitution som den allra värsta. Det är det här man kallar för ”horhat” och ”horskräck”. Det som tjejerna i boken menar vara det värsta att bli kallad är just hora, då det är starkt sammankopplat till kvinnans sexualitet, och jag läser kvinnans sexuella tillgänglighet. Utifrån detta stigma väljer kvinnan sina handlingar. Tjejerna berättar hur dom väljer bort något i rädsla för stämplingen ”hora”, eller känner sig manade att förklara, nästan hävda/försvara sitt handlande genom att säga att det var självmant. Rädslan för kvinnans sexualitet för med sig en återigen snäv och snar gränsdragning där tjejer har svårigheter att veta när man ska ”hålla på sig” och när man ska vara tillgänglig. Detta blir således inte ett fritt val utan fungerar återigen av rädsla för att inte hålla sin till madonnan som norm.  


När någon blir kallad hora följer skammen. Vi läser att en tjej i boken kan bli kallad hora av andra anledningar än deras sexuella utlevelser, just av att hon bryter mot givna normer. Att tjejer tar befäl över sin sexualitet och själva bestämmer över sin tillgänglighet fritt från givna normer, är ett hot mot samhälliga strukturer. Från detta skambeläggs hennes beteende som ett sätt att tysta henne. Man utövar med andra ord makt över kvinnans sexualitet. Har hon sex på sina villkor vilket medför att hon uppfattas som svår att kontrollera, då blir hon extra hotfull. Hon fråntas makten genom att placera henne i fack, i detta fall ”horans” fack. Så för att återfå en sorts makt blir det en motivering till att välja bort att hångla med en kille på festen eller att ha sex på Greklandresan.  


Man skulle kunna säga att alla kvinnor är en blandning av madonnan och horan, men jag vill inte påstå så. Just för att dessa två begrepp egentligen inte finns till av naturen, utan är en social konstruktion. Vi kan inte vara en blandning av nått som inte finns. Mer återfinns kvinnan någonstans emellan dessa distinktioner.    


Hej då från mig!     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 26 september 2017 14:23

För att kunna leva. Så heter boken jag lyssnar på. En värld jag knappt kände eller känner till. Som en fiktiv värld beskriven av en hjärna full av skruvad fantasi. Jag vet inte hur jag ska reagera på det jag hör. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig...

Av Emelie - 1 juli 2017 16:09

  ”När det är jobbigt, då är det jobbigt”. Sagt med eftertryck av läkare på BUP i Visby. Den 10 maj 2017 klockan 09:40 skrevs sammanställningen av tidigare utredningsresultat och kompletterande testning. En journalanteckning som innehål...

Av Emelie - 18 oktober 2016 15:31

Ett förtydligande. Jag älskar mer än något att ha tråkigt med mina barn. Att vara nära. Det är aldrig och kommer aldrig att vara tråkigt. ...

Av Emelie - 18 oktober 2016 15:23


Jag blir så ledsen. Så jag skälver på insidan. Mina barn, kloka och snälla ska behöva växa upp bland så mycket ondska. Och dina barn. Bland rädsla. Växa, gå i skolan, jobba, älska, skratta, gråta. Älska någon. Känna kärlek och sorg. Ni vet. Dem ska l...

Av Emelie - 10 augusti 2016 10:17

För några dagar iaktog jag ett spännande männskligt fenomen. En familj var på väg ner för backen innanför österport. Dotter går i egna tankar när hon plötsligt gick in i en hängande blomlåda och slår således i huvudet i den. Hon blir såklart ledsen o...

Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards