Alla inlägg under oktober 2008

Av Emelie - 18 oktober 2008 11:31

Tog ett par glas och blev således av med förkylningen. Alternativ medicin är icke att förringa. Gårkvällen var dock ingen höjdare vill jag påstå, och nu blir det Stockholm två helger i rad så utgång lär dröja och bra är väll de...


Gjorde ett kvällspass i går, 15:00-21:00 med två körningar och mycket bra samtal på stationen. Vi fundrade kring hur den självuppoffrande delen i vår yrkesproffession påverkar de valen vi gör utöver det vi är betalada att göra, och hur och vem som vinner på detta, den samhälliga vinsten kontra den yrkesmässiga proffesionens vinst och om dessa går att se som en och samma. Vi pratade också kring det som stavas VVV, vara vettig vuxen och hur vi alla kan bli en sådan för de bortglömda barnen. Vi pratade om trasiga förhållanden, kontroll och missbruk. Vill påstå att jobbkvällen var bättre än utekvällen. Men sådant kan man ju inte veta innan.


Jag har vidare tänkt mycket på den självuppoffrande delen i livet till skillnad från den i vårt yrke. Och jag tror att det var detta som jag sytade på att jag hade i fingrarna och ville skriva om. Men det är en tankenöt som jag måste få knäcka för den är inte enkel. Kontentan når vår Jesus och den totala uppoffringen utan gengälld i tanke. För det är en stor diskreptans, vi blir ofta besvikna och ser oss som utnyttjade då vi inte får eller till och med får ris tillbaka som svar på en hjärtelig handling. Jag ska spåna på en teori och återkomma.


Nu ska jag äta fläskkorv och potmos.


Av Emelie - 16 oktober 2008 18:35

Idag har jag varit hemma med försök till kurering (?). Att bli bättre hur som helst. Fungerat föga. Lyckades sova till 11 i alla fall och hållit mig stilla med värme och te med honug. Men jag har även lyckats skriva klart ett och nästan ett arbete till. Känns som att jag kan luta  mig tillbaka för kvällen och äta min goda köttfärsås som nu puttrar på spisen.


Jag hade nått i fingrarna som jag ville skriva om men tappat tråden så jag får återkomma....


...på återseende...



Av Emelie - 15 oktober 2008 19:00

- Omtentan i Lm-räkningen gick igenom och jag är godkänd.

- Tentaresultat från gynekologi, pediatrik samt psykiatrik har kommit och jag är godkänd även där.


Så skönt att lämna det bakom sig i nuläget.

Av Emelie - 15 oktober 2008 18:33

Natten va lite trång, om man syftar på bronkerna mina. Pipande och väsande, men fortfarande drägligt somnade jag. Men fy vad det spränger i kroppen. En värk som r/t till virus. Halsen smärtar och hostan ger mig magmuskler. Men jag håller igen på praktiken, för timmarna stressar och jag måste vara där för att inte riskera komplettering. Denna form av argument går fantastiskt mycket emot principerna att minska lidande och främja hälsa. För visst är de så att jag mycket väl kan smitta, små aresoler transporteras och landar i min omgivning. Men handsprit och undvika nära kontakt med extra utsatta patienter får duga. Bara jag orkar själv. Idag har det varit tungt. Bra men tungt. Ska vara där 07:00 i morgon och sedan får vi se hur länge min kropp mäktar med.


På fredag gör jag kväll, med start 15:00, slutar då 21:00. Sedan följer helgen och då vet jag en skön tjej som ska sova ut.


Vart in på ica och inhandlat glass. Apoteket och handlat strepsils för halsen. Konsten blir att inte överdosera dessa båda. Magen tenderar att slå bakut då, men förkylningen har ingen lag som dom säger....


Kram

Av Emelie - 14 oktober 2008 20:26

Somnade på bussen på väg hem från praktiken. Det värkte i kroppen och huvudet smärtade. Trodde väll inte det, men väl hemma har jag feber. Halsen är krasslig och hela kroppen känns som ett ton av någon mycket tungt ;)..... Underfundig har man ju i alla fall ork till. Jaja..det handlar alltså om en förlylning, men har föga tid för detta onda. 07.00-16.00 mån-fredag, men kanske jag har råd att sova inne i morgon och istället komma till praktiken 09.00


Heltidsbedömning och jag kan inte förbättra en sak, ligger steget före i allt och hon önskade mig som kollega :D. Kan alltså inte bli bättre må jag säga. Som alltid är jag kvinna i mitt sätt att bedöma min egna förmåga i arbetet och underskattar således mig själv.


Nu är det te och värmedyna som gäller. Nya tag och Två T. Alvedon á 500 mg för att överleva morgondagen.


Sov gott


Av Emelie - 13 oktober 2008 21:12

Jag kan inte få grepp om mina känslor. Jag kan känna mig så ensam här och näst intill rotlös. Men kan trivas så som jag inte trivts förut. Jag kan inte få ihop mina känslor. Jag känna mig så i vägen för er men samtidigt så nära. Jag kan känna mig kreativ men slås av en rastlöshet nästan svårfångad i min fokusering. Jag kan inte förklara på ett vis att jag själv förstår så hur kan jag be dig förstå. Och där började tårarna rinna, så vilsekommen är jag i skrivande stund.

Nu gäller ren fokusering på det som faktiskt stavas sanningen och livet. Och jag vet, men förstår besvikelsen i dina ögon, att jag förlorar fokus på Dig och dig.

När jag stänger dörren till det som är mitt och ni går hem till det som är ert blir det tydligt att mitt liv inte är här. Jag uppskattar så ensamheten att jag i stor utsträckningen väljer självheten (som jag väljer att kalla den form av ensamhet som är självvald) framför gemenskapen. Men för att ensamheten ska fungera som ett eget val så måste det även vara just så, ett autonomt beslut taget oberoende yttre omständigheter. Men nu känns det inte som att jag kan påverka min omgivning så som jag är van med. Och direkt uttryckt- det suger!      

Så just så är det- blev du klokare.

Sov gott.
Av Emelie - 12 oktober 2008 16:02

Jag blir sorgen, fast bara lite. Tråkigt beteende gör mig sorgsen då vi inte ville ha det så. Tror någon av oss. Ska vi kalla det nonchalant, för det har vi ju redan konstaterat, fast med en skämtsam underton. Men kanske är det så. Vi behöver ju inte vara rädda för vänskap. Det borde ju vara så enkelt.

Ta vara på dig. 


Av Emelie - 12 oktober 2008 14:28

Söndag: Dageneftermorgonenföre tillbringas i goda vänners lag. Klockan nio i morse plingade det på dörren och utanför stod J och med pigg blick menade att vi nu skulle skriva klart arbetet. Att vi alla somnat runt fem i natt verkade påverka beslutet föga. Nu när klockan närmar sig tre och arbetet är inlämnat och lunch tillsammans med skönt sällskap åtnjutits är känslan god.  Utanför lyser en varm höstsol och jag funderar på om vi inte skulle ta en längre promenad i elljusspåret. För att värma upp inför svenssonlivet som tar vid i morgon sätter vi på träningskläder och beger oss ut i vildmarken.  Tack för igår.  

Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards