Alla inlägg under februari 2008

Av Emelie - 20 februari 2008 22:10

Härligt samtal.


Acceptera de biverkningar som tillkommer när man är du. Att ge och må bra av sig själv, likställer inte att det inte ska handla om dig. Kräv din rätt och stundom ställ till det, för även du är helt vanlig. Och ge dig tillstånd och tillfälle att inte alltid argumentera din rätt och bråka intellektuellt, utan just gå på det faktum att du bara är ledsen och ilsken. För bortom väl valda ord, är det inte just det de handlar om? Känslor. Även för dig.


Och acceptera det som är du. Situationer som dessa kan uppkomma då du är du och sällan kräver den rätten, eller ens behöver den rätten,men då och då trillar dit.


Så tala med henne, under förbud mot intellektuell sammankomst, berätta vad som kändes, vad som hände utan argument och försvar. Och låt henne göra desamma.


Ni är så lika att det kan skada er i er tvång att genom allt förhålla er intelktuella. Fundamentalt i denna fråga är ni lika som bär, med allt väl så länge ni håller er till förståndsmässig vänskap, hårt men allt går inte att argumentera sig ur. Utan kräver känslomässig inblandning, och det gör vi hur vi än väljer att vrida på vår vänskap.


Så lika, men idag så olika och då står likheten ivägen för ett gott resultat.


Sluta argumentera, och snälla även affektera, för bättre upp är att acceptera...vårt behov, mer eller mindre stort. För bara i egenskapen av att vara människa följer detta, ett behov att även ta, och bara i egenskapen att vara du följer detta, ett behov att även ge, kanske väger stort men tar inte bort behovet att ta. Så kräv din rätt, utan intellektuella argument, utan med bart bröst. Det känns skönt efter.


Intressanta ord som gör livet roligare:

Reflektera

Intellektualisera

Filosofera

Konstatera

Argumentera

Delegera

Dirigera

Acceptera

Affektera

Hantera

Studera

Doktorera

Analysera

Och ännu mera....

  

Välkommen in.

Av Emelie - 20 februari 2008 18:52

Det finns en bonusgrabb i familjens konstellation. Du kommer på lördag och stannar under sportveckan. Men bor med din mor 80 % av året, 40 mil från här. Men njuter av att ha dig med oss. Och det gör din pappa också.


Får vi välja skulle även min hemliga vän stanna med oss en helg i månaden. Men jag tar inte besluten. Min fråga blir, vem avgör för deras frmatid?  


I morgon åker jag till Gävle med 18.25-bussen På lördag hämtar D bonusen i Linköping. Vi ses på måndag.


Välkommen in. 




Av Emelie - 19 februari 2008 21:53

Intelligent upplägg som berättar mycket om hur vi fungerar som människor. Mötet med etiska betängkligheter får oss i det bästa fallet att fundera över liv och död och mänskligt värde och värdighet.


Såg ni på House nyss? Väcktes du, blev du medveten om dig själv, dina förutfattade meningar om livets vara och det mänskliga livets slut? Och vad karma innebär? Vad innebär våra aktioner och insatser för fortsatt vård i svåra fall som dessa. Hur snabbt skiftar vi i hur vi försvarar vårt etiska handlande när vi får tag i ny för personen icke smickrande information. I vad läggs tyngdpunkten, vad är vårt mest essentiella mål med vården.


Hur försvarar vi liv, och hur försvarar vi död. Vad innebär "do no harm", egentligen.


Sov nu gott. Och tänk på din karma. Välkommen in.   

Av Emelie - 19 februari 2008 19:27

Nästa kurs känns spännande och jag är full av förväntan. Beställt två böcker och ordnat resterande literatur. Läst igenom kursupplägget och studiehandledning. Så här ser kursen ut :)


Syfte

Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig kunskaper om

- vanligt förekommande folksjukdomar

- specifik farmakologi och kliniska analyser som är relevanta för dessa sjukdomstillstånd


Innehåll 

Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig kunskaper om vanligt förekommande folksjukdomar, specifik farmakologi och kliniska analyser. Specifik farmakologi omfattar de läkemedel/läkemedelsgrupper som förekommer i behandlingen av de olika sjukdomarna. Klinisk kemi bearbetas utifrån patientfall med lablistor så att studenten ska bli förtrogen med de vanligaste laboratorieanalyserna och deras betydelse för diagnos och behandling. Föreläsningarna ska ge inspiration och vägledning om de vanligast förekommande sjukdomarna inom varje område. Till hjälp vid inlärningen kommer patientfall/studieuppgifter att diskuteras vid de olika seminarierna. Kursen innebär mycket självstudier och förberedelser.

Följande områden kommer att bearbetas utifrån patofysiologi, symtom, diagnos och behandling:


Hjärt- och kärlsjukdomarHjärtsvikt, ischemisk hjärtsjukdom, förmaksflimmer, hypertoni och djup ventrombos -   föreläsning och seminarium 


Andningsorganens sjukdomarAstma och KOL - föreläsning och seminarium. 

Neurologiska sjukdomarCerebrovaskulära sjukdomar (CVS) och Parkinsons sjukdom - föreläsning och seminarium. 


Endokrina/metabola sjukdomarDiabetes  - föreläsning och seminariumTyreoideasjukdomar – föreläsning.  


Geriatrik Demenser - föreläsning.  


Onkologi Allmän onkologi – föreläsning och seminarium. 


Klinisk kemiVanliga laboratorieanalyser - föreläsning och seminarium. 


FASS-kunskapIntroduktion om hur man använder FASS – föreläsning. 


Snart är det vår...och senare kommer sommaren.


Av Emelie - 19 februari 2008 13:00

Stå där och stryka, kanske kan vara rogivande, men vi säger i kör, prioritet obefintlig. Du är rolig du. Krama kottarna från mig. Kanske öppnet för en dejt i morgon?


  

Av Emelie - 18 februari 2008 21:01

M sa att färg och utsmyckning på bloggen speglar så mycket mig. Hon sa att man klev in i dig liksom. Jag är visst lätt att känna igen på det viset. Idag sa E när vi var på Åhlens att det är lätt att hitta vilka kläder som "är jag". Att jag av allt att döma utmärker mig tydligt, kanske jag är explicit i mina preferenser. Låter nästan som att jag skulle vara abnorm i mina val, men så är inte alls fallet. Vet inte alls varför jag får höra det ofta, det här är så mycket Emelie säger mina vänner. Kan man vara färgstark utan att vara färgglad? Kanske jag är en färgstark person och avger personifierande drag tydligt och därigenom får folk att se det som är jag på fler sätt än i mötet med mig. Vilket meningslöst prat.


Jag ser mig själv som en konstnärlig själ, stillsam och samtidigt lynnig. Passionerad och stridslysten. Så hur kan man vara hetlevrad och stillsam på samma gång? En mångfacetterad person som tydligen går igen i kläder inredning, färg och form. Syns utan att synas, för så säger dom och jag får väll tro på dom.

Emelie förkroppsligad i färg och form. Så jag är en blommig grön tjej med jordnära färger och bevingade ord? :)


Välkommen in.  

Av Emelie - 18 februari 2008 19:22

Tydligen ska Strindberg ha sagt något väldigt smart, säkerligen bland mycket annat.


"Tiden går mycket snabbt när den gått, men är dryg då den pågår".


Så underbart träffsäkert, betvingade ord, blir bevingade ord. 


Så skönt att få kramas med dig K. Så glad för din glädje. Du strålade.


Över dig O är jag väldigt glad. Rensa inte bort mig bara. Är förväntansfull och känner mig äventyrlig ut i fingrarna. Vi ska övervinna flaskhalsarna, är van att övervinna hinder. Och hoppas på att genomföra studien.


Känner mig kär D. Du vet det där som kommer i vågor i livet. Är uppe på en kärtopp. Glädjs över vår tro.


Glädjs även över de fantastiska personer som ger av sig själva i sina jobb med andra människor. Men förundras över livets glädjeämnen, och sådant som får oss att inte längre orka med livets sorgeämnen. En mamma får föda ett efterlängtat barn som för första gången ska möta livet, i nästa ruta tar ambulasen hand om en avliden som lämnat jorden av egen vilja i ett självmord. H*n har fått nog av livet. Vilka starka vändningar, vi vet aldrig vad vi ska möta eller hur vi ska hantera det vi möter. Försöker följa med och mest acceptera det jag möter och ställs inför. Glädjs och pausar för sorg, men försöker hålla viss balans i toppar och dalar. Följer med och stakar väg.


Hur hanterar ni sorg och glädje?


Nää nu ska jag fortsätta förundras över livets nyck och titta på sjukhuset. Urban är en gåva till de sina. Barnmorskorna fantastiska och sjuksköterskorna likaså, dock även fantastiskt underbetalada.


MER LÖN ÅT ÄNGLARNA MED HÖGSKOLEUTBILDNING.


Välkomna in gamla godingar och ni nya inkräktare, så välkomna är ni allihopa.


Av Emelie - 18 februari 2008 12:48

Ena delen av vårt sovrum. En dag ska vi efter avslutade studier ha råd att skapa den sfär vi vill ha. Men för nu njuter jag av det som är vårt. Min nakna kvinnokropp som jag kritade för många år sedan får pryda väggen. En dag ska den få en kraftig stor vit träram, tror det blir vackert.


Läste ut boken "Kyss dom inte farväl" igår kväll, alltid lite av en separation när sista sidan avslutas. Det är fantastiskt med böcker. Älskar att läsa, vilket är lite underligt med tanke på mina grundskoleår, uppskattade aldrig böcker eller ordens bärande kraft. Men så klev jag över på "andra sidan" och uppskattade där den slagkraft böcker kan ha. Undrar över vilken bok som jag ska ta mig an härnäst. Viktigt att varva studielitteratur med annat läsbart.


Ur "Starkare än hatet" av Tim Guénard


"Efter den här erfarenheten lovar jag mig själv att inte hänga fast vid det första negativa intrycket jag får av en person, utan utforska varje människa ända in i hjärtat. De flesta är betydligt mer värdefulla än vad som står på de etiketter vi klistrar fast på deras ryggar".


Anser läsandet vara ett billigt sätt att resa på. Att leva på.


"Jag bryr mig inte om folks etiketter - jag söker deras olikheter".


Steg upp tidigt idag, avklade det som skulle avklaras innan en viss tid. Nu ska jag attackera den sista delen på uppgiften med inlämning i morgon. Om en timme åker jag in till stan. Efter disk och bad, städ och rens tar jag mig en välförtjänt paus och besöker optikern.


Så kul att just Du är här, så till Dig, välkommen in.





Presentation


Humlans dagar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards